Wonen

Adreswijziging

Ga naar de website van de stad Antwerpen  en wijzig uw adres.
Wacht daarna tot de politie bij u is geweest.       

  – Zorg ervoor dat het huisnummer goed zichtbaar is .                                                     
   – Zorg ervoor dat de bel werkt.

 Als de politie bij u is geweest :

– Als u nog geen e-ID hebt moet u wachten tot u een bericht krijgt.
– Als u al wel een e-ID  hebt dan mag u na vijf dagen zelf een afspraak maken om uw adres te laten aanpassen.     

Sommige instellingen worden automatisch op de hoogte gebracht van uw adres.
Zodra de gemeente uw adreswijziging officieel heeft vastgelegd, krijgen zij het nieuwe adres via het Rijksregister.
Het gaat om:

  • overheidsinstellingen zoals de Vlaamse Belastingdienst, Kind en Gezin, OCMW,…
  • sociale zekerheidsinstellingen
  • kinderbijslagfonds
  • ziekenfonds of mutualiteit
  • arbeidsongevallenverzekeraars
  • kassen voor jaarlijkse vakantie
  • fondsen voor bestaanszekerheid
  • gewestelijke huisvestingsmaatschappijen.

Huursubsidie

In principe regelt het Woonkantoor de aanvraag voor huursubsidie samen met de aanvraag sociale woning. 
 De aanvraag moet gedaan worden nadat men verhuisd is. Men heeft daarvoor tijd tot maximaal 9 maanden na de startdatum van het nieuwe huurcontract.

Afspraak maken
 online
Of telefonisch bij het woonkantoor
03 338 60 66

Als dat niet lukt of als er geen tijd meer is, kunnen we de huursubsidie eventueel digitaal aanvragen.

Nodig?

  • ID kaart
  • bewijs van de ontvangen installatiepremie van het OCMW, 
  • of een verklaring dat u geen installatiepremie kon ontvangen uitsluitend omdat u die al eens eerder ontvangen heeft.
  • een kopie van het huurcontract van de nieuwe woning waarvoor de tegemoetkoming gevraagd wordt.
  • Eventueel  attesten van de personen met een ernstige handicap(meer dan 66%).
  • Eventueel  bewijs van het ontvangen groeipakket voor meerderjarig kinderen 
  • Eventueel een bewijs van het besluit inzake ongeschiktheid, onbewoonbaarheid en/of over bewoning van de  verlaten woning

Wat is huursubsidie?

Onze klanten kunnen mogelijk een huursubsidie krijgen van de Vlaamse overheid (Wonen Vlaanderen).
Dit is een tegemoetkoming in de huurprijs.

  • Zij krijgen de subsidie meestal voor de eerste woning 
  • na dakloosheid. ( = verblijf in asielcentum, op straat leven of in de daklozenopvang, na tijdelijk inwonen bij iemand, na een doorgangswoning… )
  • De woning ligt in het Vlaamse Gewest en is bij besluit onbewoonbaarongeschikt (opgelet: in dit geval gelden extra voorwaarden inzake de vastgestelde gebreken) 

Soms verbieden huisbazen de aanvraag van huursubsidie omdat hun pand dan in orde moet zijn (controle). Als dit verbod niet in
huurcontract staat, is het juist wel goed als er huursubsidie wordt gevraagd. 

We kunnen klanten naar vrederechter sturen. Die zorgt soms voor terugbetaling verhuis en laatste 3 maanden huishuur, als het pand slecht is (bvb ARTIMO.)

Voor wie is de Vlaamse huursubsidie?
Bekijk de voorwaarden in de regelgeving van de Vlaamse Overheid.

Als u hierover vragen heeft, kom dan langs bij de dienst van Wonen-Vlaanderen in uw provincie of bij uw gemeentebestuur (het woonloket), of stel uw vraag op het gratis nummer 1700.

Huursubsidie beroep aantekenen

een aangetekende brief te sturen naar:
Wonen-Antwerpen
Anna Bijns gebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 54
2018 Antwerpen

een mail te sturen naar:
 
 
Liefst vanuit het mailadres van de klant.
 

Huurpremie

Deze premie kan aangevraagd worden door gezinnen met  

  • een heel laag inkomen 
  • die al 4 jaar of langer wachten op een sociale woning en
  • een private huurwoning huren met een huurcontract,

voorwaarden

  • als je niet in aanmerking komt voor een huursubsidie
  •  als je geen installatiepremie kreeg.

Klanten krijgen automatisch een brief daarover.
Installatiepremie voor Vlaamse daklozen en vluchtelingen is een RECHT!

Huurwaarborglening

Vlaams woningfonds
Plantin en Moretuslei 66-68
2018 Antwerpen
02 548 91 11
van 8.30 uur tot 12 uur  bereikbaar.

Aanvraag huurwaarborglening op papier

1. Maak een geblokkeerde rekening aan via e-depot (je hebt itsme nodig+ mail en
rijksregisternummer van de eigenaar; )
Hoe? Zie verder op deze pagina”geblokkeerde huurwaarborgrekening via myminfin”
2. Haal de papieren documenten voor het invullen van de Huurwaarborglening uit
de map. Vul de aanvraag + bijlage 5 en 6 in (VERPLICHT).
– Opgelet, indien bij een koppel beiden op het huurcontract staan vermeld, moeten
beiden alle documenten mee ondertekenen en moet je huurder 2 invullen
3. Kopie van belastingaanslag toevoegen OF bijlage 2 invullen.
4. Indien van toepassing: vul bijlage 1,3 of 4 in
5. Maak een kopie van
– ID (indien beiden ingevuld van man en vrouw)
– Huurcontract
– Bewijs E-depot geblokkeerde rekening (klant krijgt die per mail)
6. Steek alles in een enveloppe met adres en geef mee met de klant, samen met
openingsuren
7. De klant zal binnen de week een mail krijgen. Indien dat niet gebeurde:
bellen 02 548 91 11
van 8.30 uur tot 12 uur  bereikbaar.

Aanvraagformulieren

Het Vlaams Woningfonds geeft  huurwaarborgleningen zodat huurders hun waarborg kunnen betalen bij het huren van een woning/appartement. 

De lening is renteloos en kosteloos.

De duur van de huurwaarborglening is vastgesteld op 24 maanden.

Geblokkeerde huurwaarborgrekening via Myminfin

We kunnen voor klanten een geblokkeerde rekening voor de huurwaarborg openen via My rent.
Er zijn 2 mogelijkheden die een andere aanpak vereisen:

1. De klant beschikt over een e-ID

  • De klant moet een niet-verlopen e-ID hebben en zijn pincode kennen/meebrengen.
  • De klant moet een ITSME- account hebben
  • De klant moet het getekend huurcontract hebben.
  • De klant moet het rijksregisternummer en contactgegevens van de huisbaas hebben.
  • Het huurcontract moet geregistreerd zijn. Als dat niet gebeurd is kan dit via My rent. Zie voor de werkwijze verder op deze pagina.

Ga naar My rent om de rekening aan te vragen.

2. De klant heeft geen e-ID

Indien klanten niet over een Belgische ID beschikken, gebruiken ze het formulier dat beschikbaar is op de website van FOD Financiën.

  • Bij het invullen ervan: kies “huurwaarborg”, geldschieter NIET invullen. 
  • FOD zal het dossier voor hen aanmaken met een nationaal bis-rijksregisternummer en hun de betalingsinstructies toezenden.

Voor verdere info verwijzen we naar een tutorial, handleidingen en FAQ .

Huurcontract laten registreren

Je hebt de volgende gegevens van de huurder EN de verhuurder nodig :

-Naam en adres
-Rijksregisternummer
-Geboorteplaats en geboortedatum
-Telefoonnummer
-e-mail adres

 Maak alvast een scan van het huurcontract.

Surf naar www.myrent.be 

–  Meld u aan via uw identiteitskaart of via ITSME

–  Klik links in het MYRENT-MENU  op ‘Huurcontracten’ en vervolgens op ‘Uw contract aanbieden’
–  Voer de gevraagde gegevens in.

(Klik NIET op rijksregisternummer in het eerste invuldocument)
Volg verder de instructies.

 

Gebreken aan de huurwoning

Wat als de woning die u huurt niet in orde is?

Gebreken aan de huurwoning

U moet als huurder in een veilige en kwaliteitsvolle woning kunnen wonen.

Over welke gebreken gaat het?

  • Onveilige stopcontacten en elektriciteit.
  • Verwarmingstoestellen die niet goed werken.
  • Kamers die niet verlicht of verlucht kunnen worden.
  • Geen koud en warm water in de keuken en in de badkamer.
  • Vochtproblemen.
  • Geen toilet.

Verwittig de eigenaar

Heeft uw huurwoning gebreken? Stuur een aangetekende brief naar de eigenaar. 

  • Som alle gebreken zo gedetailleerd mogelijk op.
  • Vraag aan de eigenaar om de gebreken te herstellen.

Tips

  • Stuur foto’s van de gebreken mee.
  • Houd een kopie van de brief bij.
  • Gebruik de modelbrief van Wonen Vlaanderen.

Reageert de eigenaar niet? Of wilt de eigenaar de gebreken niet herstellen? Vraag dan advies in een woonkantoor.

Wil u advies op maat?
Maak een afspraak in een woonkantoor

Onderhoud en herstelling woning

Wie is verantwoordelijk?

  • Herstellingen die nodig zijn door ouderdom of overmacht, zijn altijd voor rekening van de verhuurder.
  • Kleine herstellingen en herstellingen die nodig zijn door foutief gebruik door de huurder, zijn altijd voor rekening van de huurder.
  • Onderhoud en reinigen is altijd voor rekening van de huurder.

Wat zijn kleine herstellingen?

De Vlaamse Regering heeft een lijst (vanaf pagina 81) van kleine herstellingen en onderhoudswerken opgesteld. Die lijst
is geeft geen volledig overzicht van alle mogelijke gevallen.

Opmerkingen

  • Technische installaties die een specifiek onderhoud vragen, zoals domotica, zonneboilers, warmtepompen, … moeten worden onderhouden volgens de instructies van de fabrikant, die aan de huurder ter beschikking worden gesteld door de verhuurder.
  • De huurder is verplicht om de verhuurder op de hoogte te brengen van de herstellingen die nodig zijn en door de verhuurder moeten worden uitgevoerd. Als de huurder deze meldingsplicht niet respecteert, is de schade die daaruit voortvloeit voor zijn rekening.
  • Herstellingen door de huurder moeten altijd vakkundig worden uitgevoerd. Als de huurder onvakkundige herstellingen uitvoert, is de schade die daaruit voortvloeit voor zijn rekening.

Meer info over onderhoud en herstelling woning vind je hier

Huurdersbond

De huurdersbond 

  • geeft juridisch huuradvies, 
  • helpt je met het opstellen van een aangetekende brief, of 
  • wijst je op je rechten en plichten dit voor alle private en sociale huurders. 

Klik hier voor het “Inschrijvingsblad Huurdersbond“.

Contact

Huurdersbond Antwerpen Vzw
Langstraat 102
2140 Borgerhout

03 272 27 42

Bereikbaar iedere voormiddag 9:00u tot 12:30u, behalve vrijdag

antwerpen.huurdersbond@gmail.com

Sociale woning

Inschrijving

Dit is vanaf 18 maart enkel online te doen. 

Als klanten al ingeschreven zijn vraag dan zeker na of ze een brief hebben gekregen van Woonhaven om dit te bevestigen.

Inschrijven nieuwe kandidaat

Dit kan enkel online vanaf 18/3/2024.

Als we de link hebben zetten we die ook hier.

De papieren versie werkt niet meer!!!!

 

Tel  03 212 26 00
maandag tot vrijdag van
8u30 – 12u00 & 13u00 – 15u3

Inschrijven bestaande huurder

Dit werkt enkel online, de papieren versie is niet meer geldig.

Binnenkort zal de link hier staan.

Je hebt hiervoor Itsme of EID en pin code nodig.


Woonhaven Antwerpen
tav huurdersadministratie
Jan Denucéstraat 16
2020 Antwerpen

huurder@woonhaven.be

Tel  03 212 25 00
maandag tot vrijdag van
8u30 – 12u00 & 13u00 –

Heb je problemen met het inschrijvingsformulier of het toevoegen van bijlagen? Dan kan je een afspraak maken met het inschrijvingskantoor. Dit kan ook online

Opgelet! Je kan alleen op afspraak komen om in te schrijven. Niet bv. met vragen over de wachtlijst. Daarvoor moet je mailen of bellen.

Woonkantoren

Contactgegevens

EcoHuis

Turnhoutsebaan 139, 2140 Borgerhout

Stadsloket Berendrecht

Antwerpsebaan 140, 2040 Berendrecht

Stadsloket Deurne

M. Dequeeckerplein 1, 2100 Deurne

Stadsloket Ekeren

Veltwijcklaan 31, 2180 Ekeren

Stadsloket Wilrijk

Bist 1, 2610 Wilrijk

Algemeen telefoonnummer:  03 338 60 66

Mail naar woonkantoor@antwerpen.be

Voor problemen met de woning kan advies gevraagd worden bij de huurdersbond. 

Dat doe je per mail: antwerpen.huurdersbond@gmail.com
Inschrijvingsblad Huurdersbond“.

  • Laat weten dat je vrijwilliger bent van de Wegwijzers (coördinator Marleen Kuyl). 
  • Stel de vraag zo concreet mogelijk. Stuur de nodige info mee, zoals huurcontract.
  • Er komt advies per mail. 
  • Ze kennen ons, de klanten hoeven geen attest leefloon te verstrekken. 
  • Vraag te antwoorden op de mail van de klant, die je in CC zet.

Waarvoor zorgen bij aankomst in Antwerpen?

  • Melding van adreswijziging bij de gemeente via het e-loket Antwerpen
  • Aansluiting bij een mutualiteit (ga naar de pagina gezondheidszorg)
  • Zorg voor een contract voor water, gas en elektriciteit (ga naar pagina nutsvoorzieningen)
  • Open een bankrekening (ga naar de pagina financieel)
  • Denk aan de verzekeringen (zie hieronder)

    Vergeet niet een contract op te maken voor de verplichte woonverzekering of brandverzekering. Hoewel een familiale verzekering niet verplicht is, is het toch sterk aan te raden om deze verzekering voor u en uw gezin af te sluiten. Zo bent u altijd gerust.

Woonverzekering

De woonverzekering wordt meestal brandverzekering genoemd.

Huurders en eigenaars moeten sinds begin 2019 in Vlaanderen verplicht een woonverzekering/brandverzekering afsluiten bij een nieuwe huurovereenkomst voor een woning.

Baloise werd door ons als meest interessant bevonden.

Zorg ervoor dat je de huurovereenkomst bij de hand hebt.

Vermindering onroerende voorheffing huurders

 

  1. Wie betaalt de Onroerende Voorheffing: Als je een huis huurt, hoef je meestal geen onroerende voorheffing te betalen. De persoon die het huis bezit (de verhuurder) moet deze belasting betalen.

  2. Wie krijgt de Korting: Hoewel de verhuurder de belasting betaalt, heeft de huurder eigenlijk recht op een korting op deze belasting. De verhuurder moet dit geld teruggeven aan de huurder, meestal een keer per jaar, of het verrekenen met de huurprijs.

  3. Hoe weet de Huurder van de Korting: Als de korting op het belastingaanslagbiljet van de verhuurder wordt vermeld, krijgt de huurder een brief waarin staat dat ze recht hebben op een korting en hoeveel die korting is.

  4. Wanneer krijg je een Korting: Je kunt een korting op de onroerende voorheffing krijgen als je minstens twee kinderen hebt die bij jou wonen vanaf 1 januari. Ook, als je een handicap hebt van minstens 66% of 9 punten, en je woont op 1 januari op dat adres, heb je recht op deze korting.

Dit zijn de basisregels over wie de onroerende voorheffing betaalt, wie recht heeft op de korting, hoe de korting wordt doorgegeven aan huurders, en de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze korting. Belastingregels kunnen veranderen, dus het is altijd goed om actuele informatie te raadplegen bij de belastingdienst of een belastingadviseur.

 
Meer informatie (02 553 17 00):
 
Hoe een aanvraag doen?
  • één keer een meldingsformulier invullen en terugsturen naar de Vlaamse Belastingdienst. U vindt het formulier hieronder. 
  • Zodra de gegevens van de huurder bij de Vlaamse Belastingdienst gekend zijn, zal de vermindering jaarlijks automatisch onderzocht worden, ook als de huurder zou verhuizen.
  • Als u van mening bent dat u ook voor vorige jaren recht had op die vermindering moet de verhuurder een bezwaarschrift indienen. Dit kan tot 5 jaar terug,  te rekenen vanaf 1 januari van het aanslagjaar.
 

Huurindex

Sinds 1 oktober 2022 bevriest de Vlaamse Regering de huurprijzen van de meest energieverslindende woningen. Dit geldt voor één jaar.

  • Geen indexering voor woningen met een EPC-label E of F of voor woningen zonder EPC-attest.
  • Beperking tot 50% voor woningen met een EPC-label D 
  • Geen wijziging voor energiezuinige woningen met een EPC-label A+, A, B of C Verhuurders van die woningen mogen de huurprijs nog steeds indexeren.

Vanaf 1 oktober 2023 mag een indexering voor de huurwoningen zonder EPC of met een label D, E en F opnieuw, maar volgens een aangepaste formule.  Meer informatie vind je hier.

Fhoger dan 500 kWh/(m² jaar)
Etussen 500 en 401 kWh/(m² jaar)
Dtussen 400 en 301 kWh/(m² jaar)
Ctussen 300 en 201 kWh/(m² jaar)
Btussen 200 en 101 kWh/(m² jaar)
A

tussen 100 en 1 kWh/(m² jaar)

A+0 of minder dan 0 kWh/(m² jaar)

Berekening huurindex

De huurprijs mag 1 keer per jaar geïndexeerd worden, behalve wanneer in het contract staat dat er geen indexering gebeurt. De huurprijs mag elk jaar op de verjaardag van de inwerkingtreding van het huurcontract geïndexeerd worden. Een indexatie gebeurt nooit automatisch. De verhuurder moet die indexering schriftelijk vragen.

Vraagt de verhuurder de indexatie pas op een later tijdstip? Dan kan hij maar drie maanden terug in de tijd gaan.