17 gedachten over “tips”

  1. FLUVIUS kortingsbonnen:
    – voor klanten met sociaal tarief:
    Klanten hebben recht op 4 kortingsbonnen van € 250 voor volgende toestellen: koelkast, diepvries, wasmachine en droogkast.
    Klanten hebben per 2 jaar en per gezin recht op deze 4 kortingsbonnen bij aankoop van een toestel.
    Let op: het nieuwe toestel moet wel voldoende energiezuinig zijn.

    Tot 31 december 2024 kunnen kortingsbonnen via de website van Fluvius worden aangevraagd. Klanten moeten dan een bewijsstuk opladen waar ze aantonen dat ze genieten van sociaal tarief (attest via OCMW of factuur waarop duidelijk vermeld staat dat ze genieten van sociaal tarief).

    Meer info: https://www.fluvius.be/nl/premies/kortingsbonnen/kortingsbon-klanten-sociaal-tarief

    Vanaf 1 januari 2025 kan je de kortingsbonnen aanvragen via Vlaamse Overheid. Klanten moeten dan geen bewijsstuk meer opladen. Kortingsbonnen worden op basis van een maximaal gezamenlijk belastbaar inkomen uitbetaald.

    Meer info: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/voordelen-voor-beschermde-afnemers/mijn-kortingsbon-voor-een-energiezuinige-koelkast-wasmachine-diepvriezer-of-droogkast

    – voor klanten met een klein verbruik (minder dan 900 kWh):
    Klanten hebben recht op 1 kortingsbon van € 250 voor de aankoop van één van volgende toestellen: koelkast, diepvriezer, wasmachine of droogkast.
    Let op: het nieuwe toestel moet wel voldoende energiezuinig zijn.
    Deze kortingsbon is niet combineerbaar met de kortingsbonnen voor klanten met sociaal tarief.
    Kortingsbon kan aangevraagd worden via website van Fluvius.

    Meer info: https://www.fluvius.be/nl/premies/kortingsbonnen/kortingsbon-klein-verbruik

  2. Extra info rond Huurpremie – Agentschap Wonen Vlaanderen:

    Je hebt geen recht meer op een huurpremie vanaf de 1ste weigering bij een toewijzing van een sociale woning.
    Tenzij je een terechte – gegronde reden hebt om de toewijzing te weigeren.
    Wat kan een terechte – gegronde reden zijn?
    – De woning is te klein voor je gezin (aantal personen).
    – De woning is in (zeer) slechte staat.

  3. Invullen belastingaangifte niet – inwoner door FOD Belastingen:
    Belgen die niet in België wonen of vluchtelingen met oranje kaart of A-kaart kregen een belastinguitnodiging.
    Indien kan vanaf september 2024 tot en met 22 november 2024.

    Wegwijzer of Avansa vult geen aangiftes meer in maar we verwijzen door naar FOD Belastingen.
    Hoe verwijs je door?

    Stap 1: Noteer volgende persoonlijke informatie van de klant in jouw verslag:

     Nationaal nummer/ bis nummer
     Naam en voornaam
     Telefoon- of gsm-nummer / email

    Stap 2: Hanne stuurt dit na de werking door FOD Financiën.
    Stap 3: FOD Financiën vult (zelfstandig) aangifte in voor klant. Enkel als FOD Financiën nog bijkomende vragen heeft belt de ambtenaar de klant of Hanne.
    Stap 4: FOD Financiën stuurt de klant een bevestigingsdocument. De klant moet dit document ondertekenen en terugsturen naar de FOD Financiën. Dit kan per post of via myminfin.
    Stap 5: Indien klant met mail FOD Financiën terugkomt voor ondertekenen, kunnen we de klant verder helpen met ondertekenen van aangifte.

    Vragen, trek gerust aan Hanne’s mouw ;-).
    Succes!!

  4. Omdat zowel Saïd als Marc hulpvragen kreeg rond registratie, legalisatie en vertalen officiële (buitenlandse) documenten, lijstte ik even op naar waar je klanten naar welke instanties je het beste kan doorverwijzen.

    – Registreren van (gelegaliseerde) officiële documenten via eloket stad Antwerpen
    Meer info: https://www.antwerpen.be/legaliseren-en-vertalen-documenten

    – Legaliseren van buitenlands officieel document via consulaat land van afgifte officieel document.
    Meer info: https://diplomatie.belgium.be/nl/legalisatie-van-documenten

    – Vertalen van officiële documenten via Atlas (sociale tolken):
    Meer info: https://www.atlas-antwerpen.be/nl/inburgeraars/nieuw-in-antwerpen/krijg-advies-over-je-verblijf-en-documenten/vertalen-van-officiele-documenten

  5. Nieuw: premie voor gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie (sociaal tarief – compensatie):
    Vanaf 2 september kunnen klanten met een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie ook een sociale premie aanvragen voor hun meter.

    Wat verandert er voor de klanten?
    Klanten die geen eigen energiecontract hebben, kunnen nu de sociaaltariefpremie krijgen. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen die in een appartementencomplex wonen met één verwarmingsinstallatie voor het hele gebouw. Hun factuur gaat via de eigenaar of beheerder. Daardoor misten heel wat Antwerpenaren persoonlijke kortingen. Dankzij de nieuwe maatregel krijgen zij nu vier keer per jaar een compensatie, omdat ze het normale tarief betalen in plaats van het lagere sociale tarief.
    Voor klanten die een individuele energieaansluiting hebben, verandert er niets. Zij kunnen nog steeds een voordelig sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas aanvragen.
    Hoe vraag je als maatschappelijk werker deze korting aan voor je klant?
    Vanaf 2 september kun je de aanvraag online doen. Hoe dat precies werkt, is nog niet bekend. We geven binnenkort meer informatie.

    Meer info
    Lees hier wie in aanmerking komt voor het sociale tarief voor energie.
    Vraag hier je premie aan als je in aanmerking komt voor het sociale tarief.

    1. Omdat zowel Saïd als Marc hulpvragen kreeg rond registratie, legalisatie en vertalen officiële (buitenlandse) documenten, lijstte ik even op naar waar je klanten naar welke instanties je het beste kan doorverwijzen.

      – Registreren van (gelegaliseerde) officiële documenten via eloket stad Antwerpen
      Meer info: https://www.antwerpen.be/legaliseren-en-vertalen-documenten

      – Legaliseren van buitenlands officieel document via consulaat land van afgifte officieel document.
      Meer info: https://diplomatie.belgium.be/nl/legalisatie-van-documenten

      – Vertalen van officiële documenten via Atlas (sociale tolken):
      Meer info: https://www.atlas-antwerpen.be/nl/inburgeraars/nieuw-in-antwerpen/krijg-advies-over-je-verblijf-en-documenten/vertalen-van-officiele-documenten

    1. Dank je wel Luc, er stond wel een link in de pagina wonen bij “geblokkeerde huurwaarborgrekening” maar die is niet zo vlug te vinden.
      Er staat nu een afzonderlijke rubriek “Huurcontract registeren ” met wat meer uitleg op de pagina “wonen”

  6. Een vraagje rond gezinshereniging. Onze standaardhouding bij deze vraag is een doorverwijzing naar CAW. Vroeger was dit in de Lange Stuivenbergstraat, nu op de Sint Jacobsmarkt denk ik? Die verwijzing vind ik niet terug???

Een reactie achterlaten op Hanne Vissers Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties of tips voor de vrijwilligers