Nutsvoorzieningen

Gas en elektriciteit

Engie - Wikipedia

078 35 33 33 : algemeen telefoonnummer
078/35 33 40: telefoonnummer enkel voor Wegwijzer NIET aan klanten geven.

Logo 

078/ 35 35 34 : algemeen telefoonnummer
09/ 263 46 50 : telefoonnummer enkel voor Wegwijzer NIET doorgeven !!!
078 35 35 00 : storingen

Wat heb je nodig om een energiecontract op te maken?

  • huidig huurcontract *
  • meterstanden**
  • e-IDkaart
  • bankkaart 
  • e-mailadres
  • Sociale leverancier

*Is het huurcontract ouder dan 1 maand?

Dan :

  1. moet de klant een overnamedocument invullen en tekenen, 
  2. samen met zijn huisbaas of vorige huurder. 
  3. Een ingevuld overnamedocument kan je opladen via de volgende link.
  4. Dat kan ook zonder dat je de EAN-code kent. 

**Neem een foto van de meterstanden op de elektriciteitsmeter en de gasmeter
Let op: zorg dat het EAN-nummer van de meter op de foto staat. 
De EAN-code staat meestal op een label op je teller of ergens in de buurt. 

Wat doen we wij? 
 
  • contracten en account maken en nakijken
  • indien nodig voorschot verlagen, bellen voor informatie
  • EANcodes opvragen via site Fluvius indien nodig
       bij problemen, zoals hoge facturen:
  1. controleren of sociaal tarief werd toegepast
  2. nakijken of de EANcodes kloppen
  3. daarna sturen Hanne of Assad het naar de maatschappelijk werker 

Gemiddeld verbruik elektriciteit.

De waarden zijn enkel geven maar een idee van verbruik.

Huishouden

Enkelvoudige meter

Dag

Nacht

1 persoon

1200 kWh

500

700

2 personen

2350 kWh

1050

1300

Gezin (3-4 personen)

3500 kWh

1600

1900

Gezin (4-5 personen)

7500 kWh

3600

3900

   
    

Meer info vind je op de site van Enenco.

 Gemiddeld verbruik gas

Enkel een idee van verbruik, nooit helemaal juist.

Een gemiddeld gezin gebruikt voor verwarming  23260 kwh of 2273m2 per jaar.

Meer info vind je op de site van Enenco.

wat doen we wel? 
 
  1. contracten en account maken en nakijken
  2. indien nodig voorschot verlagen, bellen voor informatie
  3. EAN-codes opvragen via site Fluvius indien nodig
       bij problemen, zoals hoge facturen:
  1. controleren of sociaal tarief werd toegepast
  2. nakijken of de EAN-codes kloppen
  3. daarna sturen marleen of Assad de bevindingen naar de maatschappelijk werker die het verder moet oplossen. 

Nuttige tips en documenten.

Te hoge voorschotten

Hoe kan je voorschotbedrag laag houden?

Vul bij verbruik in: 1000 kWh voor elektriciteit en tussen 2000 en 2500 m3 voor gas.
Je ziet dan de prijs. Zo kan je nog wat aanpassen totdat je rond de 80 € zit.

Stijging energieprijzen

Ombudsdienst energie,

Sociaal tarief voor elektriciteit en gas

Wie leefloon krijgt, heeft recht op sociaal tarief voor elektriciteit, gas en water. 
Het sociaal tarief is het allerlaagste tarief op de markt. Het  is bij elke leverancier gelijk. 

Voor elektriciteit varieert het sociaal tarief naargelang het gezin beschikt over een enkelvoudige teller (dagteller), een tweevoudige teller (dag- en nachtteller), of uitsluitend over een nachtteller. 
Voor aardgas bestaat er één enkel sociaal tarief.

Normaal gebeurt de toekenning automatisch.

  • in het begin van elke trimester worden de personen die het vorige trimester recht hadden op sociaal tarief doorgegeven aan de energieleveranciers. 
  • De klant krijgt recht op dit tarief vanaf het begin van het trimester waarin hij leefloon kreeg.
  • Dit sociaal tarief loopt tot 31 december (ook als de uitkering eerder wordt stopgezet
      • Je kan gaan kijken of dat sociaal tarief is toegekend op de website www.sociaaltarief.economie.fgov.be.
        Inloggen met itsme van de klant.
      •  Als de koppeling niet automatisch gebeurt moet die handmatig gebeuren.
        Stuur een e-mail naar fodecocc@economie.fgov.be.
      • Vermeld naam en rijksregisternummer, adres, EANcodes, klantnummer en leverancier
      • Tel  0800 120 33

Geen (automatisch) sociaal tarief voor gas/elektriciteit .

Indien na 4 maanden een klant nog geen sociaal tarief krijgt: bellen naar FOD economie, tel 080012033, met rijksregisternummer klant.
Geef het probleem door. Dit is belangrijk want er moet iets worden gecorrigeerd.

Heeft een klant een hoge factuur energie en geen sociaal tarief?
Vraag aan de maatschappelijk assistent om een attest op te sturen.
Vergeet niet klantnummer en provider in het verslagje te schrijven. 

Water

Mechelsesteenweg 66
2018 Antwerpen
078/35 35 09

    Openingsuren: ma – vrij van 8 tot 16u

Watercontract digitaal opmaken

Wat heb je nodig?

  • huidig huurcontract 
  • ID-kaart
  • bankkaart 
  • e-mailadres
  • meterstand water (stand bij start huurcontract) -> neem een foto van de meterstand

Vul de gegevens in op de website van Waterlink.

 

wat doen we wel? 
 
  1. contracten en account maken en nakijken
  2. indien nodig voorschot verlagen, bellen voor informatie
  3. EAN-codes opvragen via site Fluvius indien nodig
       bij problemen, zoals hoge facturen:
  1. controleren of sociaal tarief werd toegepast
  2. nakijken of de EAN-codes kloppen
  3. daarna sturen marleen of Assad de bevindingen naar de maatschappelijk werker 

Waterverbruik en watermeters

Geen idee hoeveel water je verbruikt? Hier vind je het gemiddeld kraanwaterverbruik van gezinnen.
Wat het basistarief en comforttarief water betreft: 

  • per gedomicilieerde wordt er 30 m3 water aan basistarief berekend. 
  • Verbruikt een gezin meer, dan wordt het veel duurdere comforttarief gerekend. 
  • Water-link kijkt voor het aantal gedomicilieerden naar de toestand op 1 januari.

Er zijn zowel analoge als digitale watermeters. Lees hier hoe je de meterstand kan aflezen: Watermeters

Sociaal tarief Water

Sociaal tarief voor water gaat pas in op 1 januari na het aangaan van het contract.

  • Het wordt enkel toegekend als u op dat moment leefloon genoot.
  • Het recht geldt dan voor het hele kalenderjaar. 
  • Het sociaal tarief bedraagt 1/5 van het normale tarief (een korting van 80%.) 
  • Een voorbeeld: als papa in februari 2021 als enige bewoner een contract met waterlink aangaat heeft hij bijna het hele jaar geen sociaal tarief, en maar voor 1 persoon basistarief. Als in september 21 vrouw en 4 kids aankomen, worden die voor basistarief pas mee geteld vanaf 01/01/22. Dit gezin heeft dus 2 x pech, met 6 personen zit je qua verbruik heel snel in de zone comforttarief en ze hebben heel 2021 geen recht op sociaal tarief .

Geen (automatisch) sociaal tarief  water?

Indien na 4 maanden een klant nog geen sociaal tarief krijgt: bellen naar FOD economie, tel 080012033, met rijksregisternummer klant.
Geef het probleem door. Dit is belangrijk want er moet iets worden gecorrigeerd.

Heeft een klant een hoge factuur energie en geen sociaal tarief?
Vraag aan de maatschappelijk assistent om een attest op te sturen.
Vergeet niet klantnummer en provider in het verslagje te schrijven. 

 

Internetaansluiting

Hoe een aansluiting regelen?

Je kunt bij de meeste internetproviders online een aansluiting bestellen.

  • Scarlet : Tel. 02/275 27 27 27
  • Een andere goedkope oplossing is TADAAM voor internet en TV.
    Je krijgt 4G internet toegang door middel van een WIFI modem.
    Deze snelle draadloze internetverbinding kan je zelf installeren: gewoon inpluggen en opstarten.
    TADAAM TV werkt op basis van een app. Die werkt op elke TV, smartphone etc.

 

Sociaal tarief internet

Op 1 maart 2024 treedt een nieuw systeem voor het sociaal tarief telecom in werking met als naam “sociaal internetaanbod”. 

  • Alle klanten van het OCMW met leefloon of een andere vorm van maatschappelijke dienstverlening hebben recht op het sociaal tarief;
  • Enkel TELENET en PROXIMUS (andere operatoren mogen volgen maar zijn niet verplicht (momenteel is niet gekend dat dit wordt gedaan));
  • 19 EURO voor internet (150GB) of 40 EURO voor internet + TV;
  • De aanvraag moet gebeuren bij de operator;
  • Via het rijksregister van de klant kunnen Proximus en Telenet, via de FOD economie, nakijken of de klant aan de voorwaarde voldoet. Wij dienen dus geen attesten af te leveren;
  • Er wordt gezegd dat potentiële klanten een brief zouden krijgen, dit is echter niet bevestigd;
  • Vanuit de Stad Antwerpen kunnen we nog steeds 10EUR/maand terugbetalen via het Vrije Tijds fonds (ook al is er sociaal tarief).

Meer info vindt u onder de volgende linken.

sociaal internetaanbod       en      FOD economie

Oude Systeem

Om het sociaal tarief aan te vragen, moet je het verzoek sturen aan de provider, die het doorstuurt aan het BIPT.
Voor Scarlet kan dit via het contactformulier  met de volgende informatie:

  • Het Scarlet klantnummer
  • Een leesbare kopie van de voorzijde van de identiteitskaart.

Wordt de de aanvraag goedgekeurd door het BIPT? 
Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend vanaf de volgende facturatiecyclus.
In het andere geval, krijg de klant een brief met een weigering.

Het voordeel voor personen met een leefloon wordt vermeld op de site van CM.

Internetabonnement- terugbetaling 10€ door het OCMW

Nieuwe klanten

Zij hebben recht op 10 euro vanaf de maand waarin ze klant geworden zijn.

-als een persoon  bv. in februari klant wordt, krijgt die voor het eerste kwartaal maar 20 euro ipv 30.

-De maatschappelijk assistent heeft dan de factuur van februari nodig (of een latere factuur) + het contract om de aansluitingsdatum te kennen.

Bestaande klanten

  1. de maatschappelijk assistent heeft 1 detailfactuur per kalenderjaar nodig , dus een nieuwe factuur in het eerste kwartaal van 2024.
  2. betaalbewijzen zijn niet nodig voor terugbetaling internet.
  3. het eerste kwartaal (30 euro) wordt betaald als de factuur binnengebracht is, voor de volgende kwartalen moet de MA enkel een opdracht geven aan backoffice (nieuwe factuur niet nodig!)
  4. de klant heeft recht op 10 euro per maand, er wordt 30 euro uit per kwartaal uitbetaald (dus geen maandelijkse opdrachten).
  5. er wordt niet op voorhand uitbetaald, de MA kan enkel een aanvraag doen voor het lopende kwartaal en oudere kwartalen (dus niet in kwartaal 3 vragen om kwartaal 4 al uit te betalen).

 

Sociaal tarief NMBS

 

Reizigers met een beperkt beroepsinkomen of een verhoogde tegemoetkoming in de terugbetaling van gezondheidszorg krijgen korting op de trein.50%* korting in 2e klas

  • altijd en overal in België
  • enkel te koop met een kaart verhoogde tegemoetkoming
  • de kortingskaart is persoonlijk en niet overdraagbaar

KAART VERHOOGDE TEGEMOETKOMING AANVRAGEN

Sociale leverancier- Elektriciteit en Gas

Wanneer een klant door alle leveranciers wordt buitengesloten wegens niet-betaling, komt hij terecht bij Fluvius sociale leverancier.

  • Fluvius plaatst gratis een prepaid meter (als die er nog niet is). 
  • Met deze meter betaalt men vooraf voor het energieverbruik via een betaalapp of kaart.

Hier vindt u een afbeelding van de meter, evenals de bijbehorende handleiding: 

  • Indien er geen geld op betaalapp/kaart staat, valt men automatisch op het noodkrediet (115€ gas, 115€ elektriciteit.
    sta je bij voorbeeld op -20, dan heb je 20€ van je noodkrediet verbruikt. Wordt er geld bijgestort op de kaart dan wordt het noodkrediet terug aangevuld). 
  • Als je onder het bedrag van het noodkrediet zit, val je automatisch op beperkt vermogen: 10 ampere of 2300 watt.
  • Als je te veel tegelijk verbruikt, slaat de meter af. Je moet dan 10 tellen op de groene knop duwen om terug elektriciteit te hebben. Lukt dat niet bel dan naar Fluvius, kies voor Sociale leverancier

Prepaid Fluvius