Huren

Adreswijziging

STAPPENPLAN AANVRAAG:

  1. Gaat de klant verhuizen of is de klant verhuisd? Dan maak je een melding van adreswijziging:

Heeft de klant geen Itsme of eID? Onderaan de pagina kan je aanmelden zonder Itsme of eID.

Tips voor klant:

  • Zorg dat het huisnummer goed zichtbaar is.
  • Zorg dat de deurbel werkt en dat je naam goed leesbaar is.

Politie komt binnen 5 weken langs om verhuizing en vast te stellen (= woonstcontrole).

Is Politie langs geweest? Dan kan je na 5 werkdagen je adres wijzigen op eID:

MEER INFO:
https://www.antwerpen.be/product/adreswijziging-melden

Huursubsidie

STAPPENPLAN AANVRAAG:

    1. Afspraak maken bij loket Wonen & Energie (Woonkantoren stad Antwerpen):

           2.Is de aanvraag hoogdringend? Dan vullen we de aanvraag zelf in:

  •  

EXTRA INFO:

Voor wie?

    • De klant verhuist naar een woning nadat hij dakloos was (incl. verhuis vanuit Fedasil, verhuis na tijdelijk verblijf bij familielid, …). Hij ontvangt dan een installatiepremie van het OCMW (= recht).
    • De klant verhuist van een slechte naar een goede (conforme) woning.
    • De klant verhuist van een onaangepast huurwoning naar een aangepast en conforme woning (bv. niet aangepast aan uw beperking of fysieke toestand).
    • De klant verhuis naar een ingehuurde woning van de woningmaatschappij (bv. Woonhaven huurt voor de klant een woning op de privé markt).

=> Wat is dakloos?

Je woonde voordien op straat, in een kraakpand, in een tehuis voor daklozen, in een opvangcentrum (bv. Fedasil), in de gevangenis of iemand gaf je tijdelijk een onderdak.
=> Wat is een installatiepremie?

Een éénmalige premie om een eerste woning te betrekken en in te richten (bv. aankoop meubels en aansluitingen nutsvoorzieningen). Een installatiepremie bedraagt +/- € 950.

Welke andere voorwaarden?

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/huren-en-verhuren/tegemoetkoming-in-de-huurprijs-vlaamse-huursubsidie/voor-wie-is-de-vlaamse-huursubsidie

Wanneer?

Maximaal 9 maanden na de start van het huurcontract

Wat?

Via de huursubsidie biedt Wonen Vlaanderen een tegemoetkoming in de huurprijs aan kwetsbare personen.

WELKE DOCUMENTEN HEB JE NODIG VOOR EEN AANVRAAG? 

    • eID + pincode of Itsme van alle meerderjarige gezinsleden
    • Huurcontract
    • Attest installatiepremie (meer info, zie hierboven)
    • (Attest kinderbijslag voor inwonende meerderjarige kinderen)
    • (Attest gezinsleden met een beperking of invaliditeit)
    • (Bewijs van besluit waarbij woning ongeschikt of onbewoonbaar is verklaard: minimaal 2 gebreken van categorie II of III)

 Ecohuis (Turnhoutsebaan 139, 2140 Borgerhout)

    • Dinsdag: 9 tot 20 uur
    • Woensdag tot vrijdag: 8 tot 16.30 uur
    • Om de twee weken op zaterdag: 9 tot 13 uur

Huursubsidie beroep aantekenen

STAPPENPLAN BEROEPSPROCEDURE BESLISSING
(!) LET OP: binnen 3 maanden na ontvangst beslissingsbrief Wonen Vlaanderen

    1. Invullen van sjabloon.
    2. Alle invulvelden invullen.
    3. Verzenden, sjabloon wordt automatisch doorgestuurd naar PP-mail.
    4. Inloggen in PP-mail, sjabloon doorsturen naar huursubsidie.wonen@vlaanderen.be
    5. Of aangetekend versturen naar: onderaan formulier invullen en mail wordt automatisch verstuurd

Wonen in Vlaanderen

t.a.v. de administrateur-generaal

Koning Albert II laan 15 bus 253

1210 Brussel 

(!) Belangrijk (!)
Wonen Vlaanderen start een procedure ‘niet-conforme woning’ op als de woning bij de 1ste woonstcontrole niet in orde is ( = gebreken heeft).
Wonen Vlaanderen geeft daarna het dossier door aan stad Antwerpen (dienst Woonstcontrole en dienst begeleiding Woonkwaliteit) voor verder opvolging.
Heeft de klant vragen over stand van zaken procedure? Noteer dit in je verslag. Hanne of Assad neemt contact op met de interne stedelijke diensten voor meer info.

Meer info: Niet – conforme of onbewoonbare woningen:

een aangetekende brief te sturen naar:
Wonen-Antwerpen
Anna Bijns gebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 54
2018 Antwerpen

een mail te sturen naar:
 
 
Liefst vanuit het mailadres van de klant.
 

Huurpremie

STAPPENPLAN AANVRAAG:

    1. Afspraak maken bij loket Wonen & Energie (Woonkantoren stad Antwerpen):
      • Via afsprakentool: 
        Als je een afspraak boekt, kies je eerst een locatie. Daarna kan je een tijd selecteren.
      • Per telefoon: +32 3 338 60 66
        Het loket is telefonisch bereikbaar op:
        • maandag van 9 tot 12.30 uur. 
        • van dinsdag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 16 uur. 
      • Doorverwijskaart schrijven om een afspraak te maken
  •  

Zelf aanvragen doen we niet meer, altijd doorverwijzen naar loket Wonen & Energie.

EXTRA INFO:

Voor wie?

Om een huurpremie te krijgen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.

    • U huurt een private woning als hoofdverblijfplaats in het Vlaamse Gewest en beschikt over een huurcontract op uw naam, volgens de Woninghuurwet of volgens het Vlaamse Woninghuurdecreet voor contracten vanaf 1 januari 2019. Uw domicilieadres in het Rijksregister is het adres van uw huurwoning.
    • De woning die u huurt moet conform zijn en voldoet aan alle kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen.
    • De woning kan zowel een kamer als een zelfstandige woning zijn. Een zelfstandige woning, zoals een appartement of een huis, beschikt over een eigen keuken, wc en badkamer.

Daarnaast gelden er voorwaarden voor inschrijving op de wachtlijst, huurprijs en inkomen.

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/huren-en-verhuren/vlaamse-huurpremie-voor-kandidaat-huurders-van-een-sociale-woning/voor-wie-is-de-vlaamse-huurpremie

Wanneer?

Wonen Vlaanderen stuurt huurder een uitnodigingsbrief om een huurpremie aan te vragen.
Huurder kan wachttijd controleren via volgende link: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/huren-en-verhuren/vlaamse-huurpremie-voor-kandidaat-huurders-van-een-sociale-woning

Wat?

Private huurders met een laag inkomen die minstens 4 jaar op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning, kunnen in aanmerking komen voor een maandelijkse huurpremie. 

U komt alleen in aanmerking als u minstens 4 jaar wachttijd hebt opgebouwd bij de woonmaatschappij actief in uw gemeente.

Ecohuis (Turnhoutsebaan 139, 2140 Borgerhout)

    • Dinsdag: 9 tot 20 uur
    • Woensdag tot vrijdag: 8 tot 16.30 uur
    • Om de twee weken op zaterdag: 9 tot 13 uur

Huurwaarborglening

STAPPENPLAN AANVRAAG INVULLEN

1.Invullen aanvraagformulier (verplicht)
-Bijlage 5 (verplicht): algemene terugbetalingsvoorwaarden
-Bijlage 6 (verplicht): akte voor loonoverdracht
Afhankelijk van situatie van aanvrager:
-Bijlage 1: verklaring op eer van regelmatig verblijf van kinderen in woning
-Bijlage 2: verklaring op eer over jouw inkomen
-Bijlage 3 (indien nog geen huurovereenkomst): info over nieuwe woning
-Bijlage 4: verklaring op eer over eigendomsbezit
https://www.vlaamswoningfonds.be/benodigde-documenten-aanvragen-huurwaarborglening

2.Nadat alle formulieren zijn ingevuld, bundelen met alle bijlagen, gevraagde documenten in één enveloppe.
3.Noteer adres Vlaams Woningfonds op de enveloppe:
4.Vraag aan klant om enveloppe zelf bij Vlaams Woningfonds af te geven of in de brievenbus te steken.

Wat

Het Vlaams Woningfonds verstrekt huurwaarborgleningen opdat huurders hun waarborg zouden kunnen betalen bij het huren van een woning/appartement. De lening is renteloos en zonder extra kosten.

Welke documenten heb je nodig om een aanvraag te doen?

  • ID kaart aanvrager(s)
  • Huurovereenkomst
  • Contactgegevens huisbaas/eigenaar (RRN, naam + voornaam, GSM en email)
  • Bewijs van opening geblokkeerde HWB rekeningnummer (geïndividualiseerd, OCMW, zakelijke instelling)

Vlaams Woningfonds – provincie Antwerpen,

Plantin- en Moretuslei 66 – 68,

2018 Antwerpen

Geblokkeerde huurwaarborgrekening via Myminfin

STAPPENPLAN

  1. Meld je aan via https://financien.belgium.be/nl/E-services/e-depo
  2. Selecteer in linker kolom ‘huurwaarborg’
  3. Druk op ‘nieuwe dossier’
  4. Vul stapsgewijs alle tabbladen in
  5. Nadat je alles hebt ingevuld, zal er een bankrekeningnummer zichtbaar zijn.

Er wordt een bevestigende mail naar de huurder verstuurd.

Welke documenten heb je nodig?

  • eID en pincode of Itsme
  • Geregistreerd huurcontract (niet geregistreerd, zie Huurcontract registreren)
  • Voornaam, naam, RRN, email en telefoon van huurder(s)
  • Voornaam, naam, RRN, email en telefoon van verhuurder/huisbaas

Huurcontract laten registreren

STAPPENPLAN:

  •  

Welke documenten heb je nodig?

    • eID & pincode of Itsme
    • Digitaal huurcontract (inscannen)

Gebreken aan de huurwoning

Wat als de woning die u huurt niet in orde is?

Gebreken aan de huurwoning

U moet als huurder in een veilige en kwaliteitsvolle woning kunnen wonen.

Over welke gebreken gaat het?

  • Onveilige stopcontacten en elektriciteit.
  • Verwarmingstoestellen die niet goed werken.
  • Kamers die niet verlicht of verlucht kunnen worden.
  • Geen koud en warm water in de keuken en in de badkamer.
  • Vochtproblemen.
  • Geen toilet.

Verwittig de eigenaar

Heeft uw huurwoning gebreken? Stuur een aangetekende brief naar de eigenaar. 

  • Som alle gebreken zo gedetailleerd mogelijk op.
  • Vraag aan de eigenaar om de gebreken te herstellen.

Tips

  • Stuur foto’s van de gebreken mee.
  • Houd een kopie van de brief bij.
  • Gebruik de modelbrief van Wonen Vlaanderen.

Reageert de eigenaar niet? Of wilt de eigenaar de gebreken niet herstellen? Vraag dan advies in een woonkantoor.

Wil u advies op maat?
Maak een afspraak in een woonkantoor

Onderhoud en herstelling woning

Wie is verantwoordelijk?

  • Herstellingen die nodig zijn door ouderdom of overmacht, zijn altijd voor rekening van de verhuurder.
  • Kleine herstellingen en herstellingen die nodig zijn door foutief gebruik door de huurder, zijn altijd voor rekening van de huurder.
  • Onderhoud en reinigen is altijd voor rekening van de huurder.

Wat zijn kleine herstellingen?

De Vlaamse Regering heeft een lijst (vanaf pagina 81) van kleine herstellingen en onderhoudswerken opgesteld. Die lijst
is geeft geen volledig overzicht van alle mogelijke gevallen.

Opmerkingen

  • Technische installaties die een specifiek onderhoud vragen, zoals domotica, zonneboilers, warmtepompen, … moeten worden onderhouden volgens de instructies van de fabrikant, die aan de huurder ter beschikking worden gesteld door de verhuurder.
  • De huurder is verplicht om de verhuurder op de hoogte te brengen van de herstellingen die nodig zijn en door de verhuurder moeten worden uitgevoerd. Als de huurder deze meldingsplicht niet respecteert, is de schade die daaruit voortvloeit voor zijn rekening.
  • Herstellingen door de huurder moeten altijd vakkundig worden uitgevoerd. Als de huurder onvakkundige herstellingen uitvoert, is de schade die daaruit voortvloeit voor zijn rekening.

Meer info over onderhoud en herstelling woning vind je hier

Huurdersbond

De huurdersbond 

  • geeft juridisch huuradvies, 
  • helpt je met het opstellen van een aangetekende brief, of 
  • wijst je op je rechten en plichten dit voor alle private en sociale huurders. 

Klik hier voor het “Inschrijvingsblad Huurdersbond“.

Contact

Huurdersbond Antwerpen Vzw
Langstraat 102
2140 Borgerhout

03 272 27 42

Bereikbaar iedere voormiddag 9:00u tot 12:30u, behalve vrijdag

antwerpen.huurdersbond@gmail.com

Sociale woning

Inschrijving

Dit is vanaf 18 maart enkel online te doen. 

Als klanten al ingeschreven zijn vraag dan zeker na of ze een brief hebben gekregen van Woonhaven om dit te bevestigen.

Inschrijven nieuwe kandidaat

Dit kan enkel online vanaf 18/3/2024.

Als we de link hebben zetten we die ook hier.

De papieren versie werkt niet meer!!!!

 

Tel  03 212 26 00
maandag tot vrijdag van
8u30 – 12u00 & 13u00 – 15u3

Inschrijven bestaande huurder

Dit werkt enkel online, de papieren versie is niet meer geldig.

Binnenkort zal de link hier staan.

Je hebt hiervoor Itsme of EID en pin code nodig.


Woonhaven Antwerpen
tav huurdersadministratie
Jan Denucéstraat 16
2020 Antwerpen

huurder@woonhaven.be

Tel  03 212 25 00
maandag tot vrijdag van
8u30 – 12u00 & 13u00 –

Heb je problemen met het inschrijvingsformulier of het toevoegen van bijlagen? Dan kan je een afspraak maken met het inschrijvingskantoor. Dit kan ook online

Opgelet! Je kan alleen op afspraak komen om in te schrijven. Niet bv. met vragen over de wachtlijst. Daarvoor moet je mailen of bellen.

Woonkantoren

Contactgegevens

EcoHuis

Turnhoutsebaan 139, 2140 Borgerhout

Stadsloket Berendrecht

Antwerpsebaan 140, 2040 Berendrecht

Stadsloket Deurne

M. Dequeeckerplein 1, 2100 Deurne

Stadsloket Ekeren

Veltwijcklaan 31, 2180 Ekeren

Stadsloket Wilrijk

Bist 1, 2610 Wilrijk

Algemeen telefoonnummer:  03 338 60 66

Mail naar woonkantoor@antwerpen.be

Voor problemen met de woning kan advies gevraagd worden bij de huurdersbond. 

Dat doe je per mail: antwerpen.huurdersbond@gmail.com
Inschrijvingsblad Huurdersbond“.

  • Laat weten dat je vrijwilliger bent van de Wegwijzers (coördinator Marleen Kuyl). 
  • Stel de vraag zo concreet mogelijk. Stuur de nodige info mee, zoals huurcontract.
  • Er komt advies per mail. 
  • Ze kennen ons, de klanten hoeven geen attest leefloon te verstrekken. 
  • Vraag te antwoorden op de mail van de klant, die je in CC zet.

Woonverzekering

De woonverzekering wordt meestal brandverzekering genoemd.

Huurders en eigenaars moeten sinds begin 2019 in Vlaanderen verplicht een woonverzekering/brandverzekering afsluiten bij een nieuwe huurovereenkomst voor een woning.

Baloise werd door ons als meest interessant bevonden.

Zorg ervoor dat je de huurovereenkomst bij de hand hebt.

Welke documenten heb je nodig?

    • eID
    • Voornaam, naam, adres, email en telefoonnummer
    • Huurcontract