Financieel
Bankrekening openen
Controleer eerst of de klant een e-ID heeft. testje
JA
-e-ID met adres in Antwerpen: elektronische vreemdelingenkaart A, B, C, D, E, E+,
F of F+ met adres in Antwerpen erop (bv. indien de klant van andere gemeente
komt)
-e-ID met adres in andere stad of gemeente (bv. bij verhuis): elektronische
vreemdelingenkaart A, B, C, D, E, E+, F of F+ en huurcontract (als bewijs woonst
in Antwerpen)
NEE
-Vraag of de politie is langs geweest voor vaststelling dat klant op dat adres woont
(na aanvraag adreswijziging). Als dat het geval is: wacht tot klant e-ID heeft
vooraleer naar de bank te gaan.
-Als het niet anders kan en de bank toestemt, kan je een rekening krijgen met een
oranje kaart, bijlage 15, 35, 25 (quinquies), 26 (quinquies).
-Neem het attest mee. (Controleer of de stempel op het attest nog geldig is.
Indien stempel niet meer geldig is en de datum niet meer kan worden aangepast,
of als de klant een bijlage 15 heeft: wacht tot klant een e-ID heeft)
-Neem het bewijs van erkenning of subsidiaire bescherming door het
Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) mee.
-Neem het huurcontract (als bewijs van woonplaats) mee.
-Heeft de klant een partner?
Bij een koppel: vraag of de klant 1 rekening op beide namen wil of ze elk afzonderlijk een
rekening willen. (Het OCMW betaalt elke partner apart uit, kindergeld komt normaal bij de
moeder).
De partner moet in elk geval mee om te ondertekenen.
Een afspraak maken.
Welke bank kiezen? Probeer uit te vinden of je klant elektronisch kan/wil bankieren in de toekomst.
Meestal zijn dit goedkopere mogelijkheden.
Maak bij een bank naar keuze een afspraak voor je klant (lees verder bij: ‘Welke bank kiezen?’). Kan
iemand voor hem/haar vertalen?
Een bank is vrij om je al dan niet als klant te aanvaarden. Als ze weigert hoeft ze daarvoor geen reden op te geven.
Als een bank niet bereid is om je als klant te aanvaarden, overweeg dan om een basisbankdienst te vragen.
Elke consument die legaal in de Europese Unie verblijft, heeft recht op de basisbankdienst.
Wat als de klant nog een sociale bijstandsrekening heeft?
Sommige klanten hebben een sociale bijstandsrekening. Dat is een rekening die wordt
geopend door het OCMW. Als de klant verhuist naar een andere gemeente wordt die
kaart stopgezet.
-De kaart is stopgezet en er staat nog geld op: bel naar het OCMW dat de kaart
opstartte en vraag de kaart opnieuw te activeren. Verwittig wanneer de kaart kan
worden gedeactiveerd.
-De kaart is nog actief: de klant kan geen gewone rekening openen. zorg dat de
rekening leeg is en bel met het OCMW dat de kaart opstartte en vraag de kaart
stop te zetten.
-Soms heeft men een rekening maar de kaart is geblokkeerd: het is een bankkaart die
rekening houdt met de datum van geldigheid die op de oranje kaart of het attest staat.
Indien mogelijk die datum laten aanpassen.
Doorlopende opdracht maken met de Belfius app
Wat heb ik nodig ?
Het huurcontract en de belfius app.
Volg de instructies zoals in dit filmpje.
Europees centrum voor de consument België
Informatie over problemen met een aankoop, online of fysiek, in een andere Europese lidstaat.
Bv. datingsites, ongewenste abonnementen en facturen.
Je kan gratis beroep doen op de diensten van
Klant met vragen over een factuur
Volg het stappenplan hieronder.
Stap 1: controle
- Controleer of de factuur/facturen kloppen en bel eventueel met de betreffende maatschappij
- Kijk of de klant al recht heeft op sociaal tarief en vraag eventueel of dat is toegepast (zie nutsvoorzieningen), vraag indien nodig een herberekening aan de leverancier
- Kijk de betaaltermijn na. Indien die bijna verlopen is, bel dan met de schuldeiser en vraag uitstel
- Stuur de klant naar zijn assistent met een kaartje met info voor de assistent, die regelt de afbetalingsplannen
Stap 2: geef je klant de volgende informatie mee
- Betaal facturen tijdig en voorkom zo extra kosten
- Neem de tips hieronder door met je klant in geval van meerdere schulden
Tips bij schulden
- Vraag bij assistent hulp van de afdeling schuldhulpverlening
- Betaal altijd de huur (om reden dat de klant een dak boven het hoofd behoudt);
- Betaal schulden bij verschillende schuldeisers in kleine stukjes af, het is beter om aan 10 schuldeisers 5 euro te betalen dan één keer 50 euro aan één bepaalde schuldeiser
- Betaal eerst een stukje van de factuur waarop eventueel aanmaningen zijn of waarvan je weet dat het bedrag zal verhogen als de klant op dit moment niet betaalt
Tips voor besparingen
- Vraag eventueel een energiescan aan bij Ecohuis of via deze weg
- Vraag of de klant al voedselhulp heeft en naar de sociale kruidenier gaat, als dat niet het geval is, geef dan de klant een kaartje mee voor zijn assistent met de vraag of de klant een attest kan krijgen voor sociale kruidenier of /en voor voedselhulp (adressen voor deze werkingen vind je op de drive in het boekje “de sociale kaart” van de Loodsen)
- Geef eventueel de adressen van de kringwinkels mee
- Als de klant aangesloten is bij een betalende mutualiteit kan je het HZIV aanraden want dat is gratis
Huurwaarborglening
Het Vlaams Woningfonds geeft huurwaarborgleningen zodat huurders hun waarborg kunnen betalen bij het huren van een woning/appartement.
- De lening is renteloos en kosteloos.
- De duur van de huurwaarborglening is vastgesteld op 24 maanden.
Geblokkeerde huurwaarborgrekening
We kunnen voor klanten een geblokkeerde rekening voor de huurwaarborg openen via My rent.
Er zijn 2 mogelijkheden die een andere aanpak vereisen:
1. De klant beschikt over een e-ID
- De klant moet een niet-verlopen e-ID hebben en zijn pincode kennen/meebrengen.
- De klant moet een ITSME- account hebben
- De klant moet het getekend huurcontract hebben.
- De klant moet het rijksregisternummer en contactgegevens van de huisbaas hebben.
- Het huurcontract moet geregistreerd zijn. Als dat niet gebeurd is kan dit via My rent. Zie voor de werkwijze verder op deze pagina.
Ga naar My rent om de rekening aan te vragen.
2. De klant heeft geen e-ID
Indien klanten niet over een Belgische ID beschikken, gebruiken ze het formulier dat beschikbaar is op de website van FOD Financiën.
- Bij het invullen ervan: kies “huurwaarborg”, geldschieter NIET invullen.
- FOD zal het dossier voor hen aanmaken met een nationaal bis-rijksregisternummer en hun de betalingsinstructies toezenden.
Voor verdere info verwijzen we naar een tutorial, handleidingen en FAQ .
Belastingsaangifte
Alle belastingsvragen mag je doorsturen naar Avansa, zij maken een afspraak of vullen de vereenvoudigde formulieren in.
Nazicht van de vereenvoudigde aangifte
-Controleer goed en verbeter indien nodig via het papieren antwoordformulier.(als u uw voorstel per post ontvangen hebt)
-vraag indien nodig telefonisch een volledige aangifte aan bij uw belastingkantoor.
-Het formulier of de aangifte moet ten laatste op 30 juni bij de belastingdienst toekomen.
Het leefloon moet niet ingevuld worden het is gekend bij de FOD Financiën.
WEL invullen:
VAK I: het rekeningnummer
VAK II: persoonlijke gegevens en gezinslasten
VAK XIIB: belastingvermindering voor kinderopvang
De aangifte moet ondertekend worden.
Het geheel moet per post verstuurd worden.
Vergeet niet dat er een postzegel op moet.
Afspraak maken voor de belastingen via deze link
Wat als mensen geen aangifteformulier meer hebben?
Om een boete te vermijden, stuur een mail naar:
p.antwerp.afd.beheer@minfin.fed.be
Met als boodschap: “In overleg met mevrouw Inge Van Antwerpen wil ik u vragen de aangifte personenbelasting van meneer x ,
RRN 11111111111, te sturen naar zijn thuisadres.”
Als de klant het thuis krijgt, moet hij en ook de partner tekenen en het formulier terugsturen naar de belastingdienst.