Tip van de week

29/07/2024

 huurwaarborglening:

niet alleen via e-depot een geblokkeerde rekening aanmaken maar ook aanvraagdossier invullen en meegeven met de klant onder enveloppe. Zijn er problemen, bijv. De betaling laat op zich wachten? Kijk eens of er geen mail werd gestuurd naar de klant. Zo niet: Bellen naar Vlaams woningfond. 

29/07/2024

ZNA en GZA zijn samengesmolten tot ZAS, ziekenhuis aan de stroom

29/05/2024

we zien de laatste tijd regelmatig weigering huursubsidie omdat er al iemand op het adres huursubsidie krijgt.
Het gaat dan om panden die de egenaar heeft opgesplitst in studios zonder dat aan te vragen aan de gemeente. Alleen de gemeente kan een officieel huisnummer en busnummer toekennen.
Hoe rechtzetten? Stuur een mail naar adressen@antwerpen.be met de uitleg en de vraag hoe dit moet worden rechtgezet. Het antwoord moet naar de verhuurder worden gestuurd.

12/03/2024

Bij een probleem voor electriciteit: in de vergadering hebben we gezegd dat we het probleem onderzoeken en dan verwijzen naar de assistent. Maar geef me eerst een seintje, dan kan ik de assistent vooraf verwittigen…

12/03/2024

HZIV: als je verhuist en je doet adreswijziging bij de Gemeente weet HZIV dat. Het adres wordt automatisch aangepast ( na een tijdje) en de klant krijgt stickers voor nieuw adres.

12/03/2024

Vanaf 1 maart is er sociaal tarief mogelijk voor internet. Het moet wel worden aangevraagd.

Alle info op onze website.

12/03/2024

Geblokkeerde rekening: je kan die toch al openen zonder e-ID. Je vind de info op onze website.

 

08/02/2024

Vanaf maart 2024 is er een nieuwe regeling voor sociaal tarief telecom. Wie recht heeft ( oa OCMW klanten) zal een brief krijgen. Vast internet zal nog maar 19 € kosten, bundels maxium 40 €. 
Op de site vind je meer info. Vlaanderen.be/sociaal-tarief-voor-telefonie-en-internet

14/12/2023

Om een attest te vragen ( leefloon, installatiepremie…) hoeft een klant geen afspraak met zijn assistent te maken. Stuur hem gewoon naar het onthaal met een kaartje met uitleg. Anders kan het lang duren…

14/12/2023

Als je een geblokkeerde huurwaarborgrekening aanmaakt mag je het attest ineens naar de assistent sturen. Dat kan met de mail van de klant. Dan gaat het sneller…

14/12/2023

Wonen Vlaanderen heeft zijn werking aangepast, en de sociale huurmaatschappijen en sociaal verhuurkantoor tot 1 organisatie zijn versmolten. 
 
Nu komt de volgende stap: 
er is een nieuw online inschrijvingssysteem dat vanaf januari open zal worden gezet. 
* Nieuwe inschrijvingen zullen via dat systeem moeten gebeuren. 
* bestaande inschrijvingen worden overgezet in het systeem. ALLE KLANTEN KRIJGEN EEN BRIEF DAT ZE IN DE CIR HUN AANVRAAG MOETEN ACTIVEREN. 
Wie dat niet doet binnen de 30 dagen krijgt 1 herinnering. Dan heb je nog 15 dagen tijd. als je dan niets hebt gedaan VERLIES JE JE PLAATS OP DE WACHTLIJST EN JE HUURPREMIE (als je die hebt). 
We moeten proberen zoveel mogelijk klanten aan een itsme te helpen.
In januari zullen we hen er op attent moeten maken dat ze die brief gaan krijgen en zeker moeten reageren (eventueel met onze hulp)….
 

11/12/2023

Vrijdag was er een klant die een grote factuur kreeg van 2 datingsites. Vaak gaat het over ongewenste contracten in het buitenland die men per ongeluk aan is gegaan.
Op onze website, bij FINANCIEEL vind je een verwijzig naar de website “Europees centrum voor de consument” waar je info kan vinden.   

23/8/2023

Sociaal verhuurkantoor (SVK, de tegenhanger van sociale woning, ze verhuren private woningen aan sociale prijs met voorrang aan daklozen) bestaat eigenlijk niet meer.
Mensen die daar op de lijst staan + de panden worden vanaf 1/1/2024 gewoon in de wachtlijst/woninglijst van Woonhaven geduwd, zonder voorrang.
Inschrijven voor svk kan niet meer.

23/8/2023

Bij de dienst migratie is een fotomachine voor pasfoto’s. 6 €, gepast cash betalen kan.
Ook betalen voor e- ID kan daar cash. ( enige loket waar dat nog kan)

28/7/2023

Opgelet: als het busnummer op het huurcontract anders is dan het officiele nummer ( dat bij de klant staat) moet er bij ons een alarm💡gaan branden:
– huursubsidie wordt geweigerd
– alle officiële brieven (bv ivm belastingen, boetes, ocmw, huursubsidie…) worden naar het officieel adres gestuurd. De post weigert vaak te gaan zoeken op de naam als het busnummer niet te vinden is. Deze brieven gaan verloren!
Wat kunnen we doen:
– bellen met de huisbaas om het huurcontract aan te laten passen
– de klant moet het officiële busnummer op zijn brievenbus plakken

28/7/2023

Problemen met de installatie van de Bpost bank?
Bel naar de klantendienst : 02 278 50 32
Van maandag tot vrijdag van 9 tot 12u30 en van 13u30 tot 18 uur

21/7/2023

Tip van Clarisse: als je de bank app niet kan instaleren zet dan land op Belgie . ( en misschien taal op Nederlands? ) Dat moet voor itsme…

14/7/2023

Opgelet: geen bankrekening online openen. Klanten worden aan het lijntje gehouden!!! Belfius en KBC sturen zogezegd bankkaart op maar je hoort er niets meer van. Na bellen weigeren ze als de klant niet 1 van de landstalen spreekt

22/6/2023

Huursubsidie en sociale woning aanvragen kan pas een paar dagen nadat de politie is langsgekomen.

19/6/2023

Huursubsidie en sociale woning aanvragen kan pas een paar dagen nadat de politie is langsgekomen.

7/5/2023

Als een klant vraagt om een contract stop te zetten, bijvoorbeeld bij Scarlet, zoek dan goed uit hoe je dat doet. Een mail sturen is meestal niet genoeg.

7/5/2023

Telefoonnummer wijkagent Borgerhout : 03/347 98 03

 

22/2/2023

Heeft een klant een hoge factuur energie en geen sociaal tarief? Ik kan aan de ma vragen om een attest p te sturen, MAAR
Vergeet niet klantnummer en provider in het verslagje te schrijven. Zonder beiden kan het niet.

14/2/2023

Als mensen hun ID willen verlengen wordt er gevraagd naar een attest ” niet ten laste van OCMW”.
Onze klanten zijn wel ten laste van OCMW. Zij moeten een attest leefloon binnenbrengen. Dat is geen probleem voor de verlenging…

27/12/2022

Said heeft formuliertjes meegebracht van de post voor een aangetekend schrijven. Dan kunnen we dat al invullen voor de klant. Ze liggen beneden in de kast bij de enveloppen

 

6/12/2022

Tip van de week: als je schrijft in het verslag: “moet attest aan HZIV bezorgen…” : dat is 😏🫤🤏🏼👍🏼
Als je schrijft: attest voor HZIV onder enveloppe meegegeven . (Of per mail naar HZIV verstuurd) dat is 🥳👌🏼👏👍🏼🏆🌞🌺🎊

18/10/2022

De regelgeving over de zorgpremie werd dit jaar werd aangepast:
– je moet 5 jaar in Vlaanderen of Brussel wonen
– je moet op 1 januari van het betrokken jaar recht hebben op verhoogde tegemoetkoming.
(Voor wie sociaal verzekerd was in een lidstaat van de Europese unie: dat telt ook in die 5 jaar. )

6/10/2022

Als een klant uit een LOI of asielcentrum komt dan hoeven wij geen adreswijziging door te geven.
Immers als je niet de Belgische nationaliteit hebt en je nog nooit in België hebt gewoond, dan is een inschrijving als nieuwkomer nodig. Dat doet het OCMW op het ogenblik dat er steun gevraagd wordt.
Als ze al in Antwerpen wonen en verhuizen kan het eventueel wel.

28/9/2022

Sociaal tarief voor water gaat pas in op 1 januari na het aangaan van het contract.
Op onze site staat een link waarmee je kan zien hoeveel het normaal waterverbruik is per persoon.

1/8/2022

Soms krijgen we klanten met verkeersboetes, die een afbetalingsplan willen. dat kan helaas niet. op deze website lees je hoe je toch iets kan proberen. met uitleg dat je niet zeker weet of het gaat helpen..
https://www.overtreding.be/verkeersboete-afbetalen/

1/7/2022

Als een klant problemen heeft met de woning kan je de huurdersbond inschakelen. Dat doe je per mail: Antwerpen.huurdersbond@gmail.com
Laat weten dat je vrijwilliger bent van de Wegwijzers ( coordinator Marleen Kuyl). Stel de vraag zo concreet mogelijk. Er komt advies per mail. Stuur de nodige info mee, zoals huurcontract.
Ze kennen ons, de klanten hoeveel geen attest leefloon te vertrekken. Vraag te antwoorden op de mail van de klant, die je in CC zet.

3/6/2022

afspraak maken met bpost, voorlopig is dat het enige en het snelste

3/6/2022

belfius kunnen we niet meer bellen voor een nieuwe klant.
elke bank heeft het recht om een klant te weigeren.

basis bank recht bij belfius is een ramp
en dit is de minimum dat ze moeten toelaten.

3/6/2022

Voor de voorzorg moet je een afspraak maken met het kantoor, online gaat niet meer

 

3/6/2022

elke leefloner moet zich verplicht inschrijven bij vdab, maar ze moeten hiervoor ook ingeschreven zijn bij een mutualiteit, dat is verplicht en het bewijs moet doorgestuurd worden naar de ma

kan per mail, of de eerste brief die ze krijgen van hziv

 

3/6/2022

huursubsidie : maar 9 maanden de tijd om dit in orde te krijgen, indien de afspraak te lang op zich laat wachten dan even met marleen overleggen !!!!!!

20/5/2022

als je huursubsidie wil aanvragen moet je een installatiepremie hebben gekregen,
deze krijg je maar 1 keer in je leven

huursubsidie is echt iets voor het woonkantoor, zij kunnen dit sneller in orde krijgen.
maar als ze lang moeten wachten op een afspraak , dan even overleggen met marleen

20/5/2022

Tip van pierre die hij kreeg van engie zelf: om een lager voorschot te krijgen, vul je bij verbruik in: 1000 voor electriciteit. Voor gas tussen 2000 en 2500. Je ziet dan de prijs en kan nog wat aanpassen zodat je rond de 80 € zit

14/4/2022

Tip van de week: basistarief en comforttarief water: per gedomicilieerde wordt er 30 m3 water aan basistarief berekend. Verbruikt een gezin meer, dan wordt het veel duurdere comforttarief gerekend.
MAAR:
Water-link kijkt voor het aantal gedomicilieerden naar de toestand op 1 januari. Dat geldt ook voor de toepassing sociaal tarief.
DUS: als papa in februari 2021 als enige bewoner een contract met waterlink aangaat heeft hij bijna het hele jaar geen sociaal tarief, en maar voor 1 pesoon basistarief. Als in september 21 vrouw en 4 kids aankomen, worden die voor basistarief pas mee geteld vanaf 01/01/22. Dit gezin heeft dus 2 x pech, met 6 personen zit je qua verbruik heel snel in de zone comforttarief en ze hebben heel 2021 geEn recht op sociaal tarief 

 

12/4/2022

Said laat weten dat Baloise een heel goedkope brandverzekering heeft. En inderdaad, voor 57 euro kan je de verplichte verzekering afsluiten ( zonder inboedel). Wordt vermeld op de website onder “Meer vragen-Wonen-Woonverzekering”

14/4/2022

Tip van de week: basistarief en comforttarief water: per gedomicilieerde wordt er 30 m3 water aan basistarief berekend. Verbruikt een gezin meer, dan wordt het veel duurdere comforttarief gerekend.
MAAR:
Water-link kijkt voor het aantal gedomicilieerden naar de toestand op 1 januari. Dat geldt ook voor de toepassing sociaal tarief.
DUS: als papa in februari 2021 als enige bewoner een contract met waterlink aangaat heeft hij bijna het hele jaar geen sociaal tarief, en maar voor 1 pesoon basistarief. Als in september 21 vrouw en 4 kids aankomen, worden die voor basistarief pas mee geteld vanaf 01/01/22. Dit gezin heeft dus 2 x pech, met 6 personen zit je qua verbruik heel snel in de zone comforttarief en ze hebben heel 2021 gezin recht op sociaal tarief 

12/4/2022

Said laat weten dat Baloise een heel goedkope brandverzekering heeft. En inderdaad, voor 57 euro kan je de verplichte verzekering afsluiten ( zonder inboedel)

8/3/2022

Tip van de week: het probleem met de moeilijk te openen geblokeerde rekening voor de huurwaarborg zou opgelost moeten zijn: je kan er een openen via FOD financien, ook voor mensen zonder e-id.
ik nam contact op met FOD financien om klaarheid te krijgen over hun tool ( die ze ook hebben aangepast, de kringverwijzingen zijn er uit gehaald 😁) . Ik maakte een stappenplan met uitleg en de nodige linken.

1/3/2022

Klanten die een lijnabonnement willen moeten we verwijzen naar hun sociaal centrum. Daar wordt een attest opgemaakt dat digitaal naar de lijn wordt verzonden.
De klant krijgt dan een overschrijvingsformulier per post.
Als hij betaalt via dit overschrijvingsformulier komt het abonnenent ook met de post.
De klant kan er ook mee naar de lijnwinkel gaan en cash betalen, dan krijgt hij het onmiddelijk.

Meer informatie in onze site onder “meer vragen” – De Lijn

22/2/2022

Tip van de week: soms blijkt dat een emailadres van een klant niet correct is. Dat geeft natuurlijk problemen. Daarom: controleer met de klant het mailadres. Is het fout: noteer dat in het verslagje. Ik kan dan de assistent verwittigen dat er een fout mailadres in het dossier van de klant staat.

4/2/2022

Vul niet in “werkloos” ( bijvoorbeeld bij CM). Schrijf Leefloon. Anders gaat men er van uit dat de klant heeft gewerkt en krijgt hij foute formulieren

7/12/2021

Verhuist een klant en vraagt hij een contract voor een nieuwe woning? Dat doe je best online via de site van de leverancier van de oude woning, zodat het oude contract ook ineens wordt afgesloten.

6/12/2021

Tip 1: Als de politie is langs geweest moeten de klanten wachten tot ze worden uitgenodigd door de gemeente voor het e-ID. Dat gaat per mail of per telefoon.

Tip 2 : Je kan pas een bankrekening openen als je een e-ID hebt.

15/10/2021

Personen die in 2020 nog in het wachtregister zaten, krijgen een” Aangifte in de belasting niet-inwoners” . Die brieven zijn nu uitgestuurd, dus zullen we wellicht nog invulvragen krijgen. 

Voor hulp bij het invullen kan je bellen naar 02 575 44 50.

Klanten die interimwerk deden krijgen gewoonlijk geen attest maar de fiscus heeft die bedragen en kan ze doorgeven.

Leefloon hoeft niet ingevuld te worden.

1/9/2021

Als je een klant ergens inschrijft, doe je dat best met zijn eigen mailadres. Dat adres wordt automatisch opgenomen bij de klant zijn gegevens. Als je ons PP mailadres gebruikt krijgen wij de mails van bijvoorbeeld Ethias, luminus…die voor de klant bedoeld zijn. Soms zitten daar facturen tussen. Heeft de klant nog geen mailadres? Dan sturen we hem eerst naar digiwijzer om een mailadres aan te maken.

24/8/2021 

We hoeven geen aanvraag sociale woning meer in te vullen. Dat doet het woonkantoor, samen met de aanvraag huursubsidie. De assistent maakt normaal een afspraak voor de klant.

16/8/2021

 Voor aanvraag sociale woning, mutualiteit, aanvraag bankkaart: dat kan pas als de politie is langsgeweest. Als je bijvoorbeeld te vroeg een aanvraag sociale woning doet krijgt de klant die teruggstuurd, zonder dat hij is ingeschreven

19/4/2021

Een aanvraag bij woonhaven kan je niet tussendoor laten aanpassen. Elke 2 jaar stuurt woonhaven een brief met de vraag of je nog op de lijst wilt blijven en of de aanvraag moet worden aangepast.

 

15/4/2021

Blijkbaar heeft Vlaanderen nog niet doorgegeven aan de nutsvoorzieningen welke klanten recht hebben op sociaal tarief. Dat gebeurt normaal elk nieuw kwartaal. Gevolg: nieuwe klanten die vorig jaar in antwerpen kwamen wonen hebben normaal sinds 1/1/21 recht op sociaal tarief voor water. Velen krijgen nu een slotfactuur zonder sociaal tarief. Later zal dat worden rechtgezet.

12/4/202

Huursubsidie: indien een klant een weigering kreeg kan je maar 1 ding doen: zeggen dat de klant in beroep moet gaan. Proberen de dossierbeheerder te pakken te krijgen heeft geen zin. In beroep gaan kan met het versturen van een aangetekende brief of met een mail aan wonen.antwerpen@vlaanderen.be. Liefst vanuit het mailadres van de klant.

1/3/021

# water

reactie op klacht van Marleen in verband met de problemen als we een klant willen registreren via Mijn Waterlink en dan een contract aanmaken:
– indien in de geboortedatum 00 staat loopt het systeem vast.
– tip van water-link: de overnemer mag een overnamedocument voor het water eenzijdig invullen als nieuwe klant. Hij kan dan zelf een overnamedocument voor het water invullen zonder tussenkomst van een andere partij. Indien het inloggen niet lukt mag het ingevulde overnamedocument via het contactformulier op onze website worden doorgestuurd. Een tussenkomst van de vertrekkende partij is hiervoor niet nodig zolang alle noodzakelijke gegevens worden ingevuld op het overnamedocument. De nieuwe huurder moet wel tekenen.

3/5/2021.

Leefloonklanten kunnen bovenop hun sociaal tarief 10 € per maand tussenkomst krijgen voor hun internet abonnement. Ze moeten aan hun assistent een betaalbewijs bezorgen.
Het geldt ook voor bestaande abonnementen.

15/2/2021

https://www.solentra.be/wp-content/uploads/2020/04/Helpdesk-Vluchtelingen-NL.pdf
 +32 489 65 08 26: Een helpdesk voor vluchtelingen met psychische problemen waar ze naar kunnen bellen voor een gesprek, Arabisch, Farsie, Dari

10/2/2021

Tip van Said:
– je klant wilt een contract voor gas / electriciteit
– Hij kan zich voldoende uitdrukken in Ned, Frans , Engels
– zijn huurcontract is minder dan een maand oud
–> JE KAN DE KLANT MET ZIJN HUURCONTRACT EN METERSTANDEN NAAR HET Engiekantoor sturen in de quellinstraat 8, 2018 Antwerpen bij BPOST. Daar maken ze een contract aan.
Als het huurcontract ouderdan 1 maand is moet de klant een overnamedocument invullen en tekenen met zijn huisbaas of vofige huurder.

10/2/2021

Nog even ter herinnering: adreswijziging als een klant in Antwerpen komt wonen hoeven wij niet te doen. Normaal is dat het eerste dat de assistent doet. Als de politie maar niet langskomt en er blijkt iets verkeerd te zijn gelopen kan het natuurlijk wel.

16/12/2020

Voor inschrijving sociale woning en mutualiteit: vergeet niet te vragen of een alleenstaande gezinshereniging zal doen. Naam en geboortedatum van vrouw en kinderen vragen . En als je even vermeld “geen gezinshereniging ” is het formulierenteam helemaal happy 

9/12/2020

Wat is het verschil tussen de vrijwilligerspermanentie op de desguinlei ( ik stuurde hiervan een mail) en CAW Asiel en migratie(lange Stuivenbergstraat)?
De eerste is voor eenmalig advies van een advocaat, zij verwijzen eventueel ook door naar pro deo, caw… De tweede begeleidt de mensen, bijvoorbeeld voor hun aanvraag gezinshereniging.

19/11/2020

Klanten die bezig zijn met gezinshereniging stuur je nog steeds door naar CAW Asiel en migratie. Als de klant zegt dat ze hem niet willen helpen : dat heeft hij verkeerd begrepen. Stuur hem opnieuw naar CAW. Normaal heeft de klant een naamkaartje gekregen van de assistent die hem begeleid. Daar kan je eventueel contact mee opnemen.

5/11/2020

Moet je klant een overnamedocument invullen?
Vraagt eancode, meternummer en meterstand op.
Vraag of de klant al een Mijnwaterlink  account heeft. Zo ja hebben we zijn mail en wachtwoord nodig. Het formulierenteam vult het attest in en stuurt het per mail naar de huisbaas. Als die het tekende en terugmailde kan de klant het komen tekenen. Dan load het FT het attest op in het systeem. Klaar is kees!

1/11/2020

Soms krijgen klanten een brief van woonhaven dat ze niet kunnen worden ingeschreven omdat ze in “het register der geradieerden” zitten . Dat betekent dat ze nog in het wachtregister zitten omdat hun adres nog niet in Antwerpen staat. Zodra dat in orde is kan de inschrijving terug verstuurd worden, eventueel per mail want het is al ondertekend.

Tips van de week – ARCHIEF
tip van de week: zeker lezen en goed voor op de website.. https://www.solentra.be/wp-content/uploads/2020/04/Helpdesk-Vluchtelingen-NL.pdf
Een helpdesk voor vluchtelingen met psychische problemen waar ze naar kunnen bellen voor een gesprek, Arabisch, Farsie, Dari
 
 
Als het huurcontract ouder dan 1 maand is moet de klant een overnamedocument invullen en tekenen met zijn huisbaas of vorige huurder.
 
Tip : nog even ter herinnering: adreswijziging als een klant in Antwerpen komt wonen hoeven wij niet te doen. Normaal is dat het eerste dat de assistent doet. Als de politie maar niet langskomt en er blijkt iets verkeerd te zijn gelopen kan het natuutlijk wel.
 
goed om te weten en voort te vertellen: er zijn 3 plaatsen in Antwerpen waar mensen terecht kunnen voor een gesprek als ze het moeilijk hebben (emotioneel of sociaal). je leest er alles over
https://www.kruispunten.be/luchtbal/
https://www.kruispunten.be/antwerpencentrum/
https://www.kruispunten.be/antwerpenoost/
 
 Het  is zinloos  om naar wonen vlaanderen te mailen bij een negatieve beslissing huursubsidie. Ik denk dat je beter in beroep gaat want dat is ook wat in de beslissingsbrief staat. Ik had onlangs iemand aan de telefoon van wonen Vlaanderen die zei dat het argument “brief niet aangekregen ” meestal werkt omdat brieven niet aangetekend worden verzonden. Je mag klanten voor een beroep-brief naar het formulierenteam sturen.
Ivm de tijd tussen aanvraag en beslissing: dat is normaal maximum 3 maanden. Voordien beter niet bellen of mailen.
Stuur de beslissingsbrief naar formulieren.
 
Tip van de week: voor inschrijving sociale woning en mutualiteit: vergeet niet te vragen of een alleenstaande gezinshereniging zal doen. Naam en geboortedatum van vrouw en kinderen vragen . En als je even vermeld “geen gezinshereniging ” is het formulierenteam helemaal happy 😜🥳😉
 
Hallo allen. Zoals beloofd heb ik de te verzenden berichtjes allemaal aangepast. We verzenden alleen nog maar in het Nederlands.Daarom is er nog maar 1 WA groep: ww verzenden nieuw. De regisseurs sturen de berichtjes naar de klanten. Enkel zij kunnen in die groep. Maar ik zal de berichtjes ook even naar hiertegen zodat jullie ze ook kunnen zien. Alles, de belangrijkste toch. Regisseurs, ga zeker eens kijken in de groep…
 
Hallo allemaal, tip van de week: wat is het verschil tussen de vrijwilligerspermanentie op de desguinlei ( ik stuurde hiervan een mail) en CAW Asiel en migratie (Lange Stuivenbergstraat)?
De eerste is voor eenmalig advies van een advocaat. Zij verwijzen eventueel ook door naar pro deo, caw…
De tweede begeleidt de mensen, bijvoorbeeld voor hun aanvraag gezinshereniging.
 
Tip van de week: water-link contract afsluiten: als je een account aanmaakt voor de klant krijgt die een mail met een link waarop hij moet klikken. Die ziet er zo uit:[filmpje]
De klant klikt op de blauwe lijn en krijgt dit scherm: [filmpje]
Zeg op voorhand dat hij nu niet op de rode balk moet klikken. Je kan nu in zijn account om zijn contract aan te maken. Daarna kan hij als hij wilt naar zijn account gaan.
Annelies gaat hier iets van maken voor de klanten. Maar intussen kan je deze heel de al doorsturen naar de klant en uitleggen wat hij moet doen.
 
Tip van de week: klanten die bezig zijn met gezinshereniging stuur je nog steeds door naar CAW Asiel en migratie. Als de klant zegt dat ze hem niet willen helpen : dat heeft hij verkeerd begrepen. Stuur hem opnieuw naar CAW. Normaal heeft de klant een naamkaartje gekregen van de assistent die hem begeleid. Daar kan je eventueel contact mee opnemen.
 
automatisch bericht aan klanten in de werkgsm’s
Welkom bij vrijwilligerswerking Wegwijzer. We helpen je graag verder! Daarvoor vragen we soms privé informatie. We maken een verslag van wat we voor jou deden. Dit verslag sturen we naar je maatschappelijk werker. Alle informatie wordt alleen gebruikt om je te helpen. We verwijderen deze zo snel mogelijk. Als je verder gaat met je hulpvraag ben je hiermee akkoord.
 
Tip van de week: moet je klant een overnamedocument invullen?
Vraag eancode, meternummer en meterstand op. Vraag of de klant al een Mijnwaterlink-account heeft. Zo ja, dan hebben we zijn mail en wachtwoord nodig. Het formulierenteam vult het attest in en stuurt het per mail naar de huisbaas. Als die het tekende en terugmailde kan de klant het komen tekenen. Dan load het FT het attest op in het systeem. Klaar is kees!
 
Hoi allemaal. Even dit: als we een klant niet kunnen bereiken of hij is aan het werk moet hij zelf het initiatief nemen om een nieuwe afspraak te maken. We zetten hem niet automatisch op de lijst voor de week erna.
 
Hoi allemaal. Zouden jullie het zien zitten om oude klanten zoals […] eerst te vragen wat ze zelf al hebben gedaan? Hebben ze de brief al gelezen? Waarover denken ze dat hij gaat? Hebben ze zelf al gebeld met een dienst? Wat heeft die gezegd?
Als ze nog niets deden, kunnen we vragen om eerst de brief zelf te lezen en contact op te nemen als ze hem niet begrijpen. We kunnen dan bevestigen wat ze juist hebben.
Bedenkingen? Laat het weten op de vergadering.
 
Tip van de week: Soms krijgen klanten een brief van Woonhaven dat ze niet kunnen worden ingeschreven omdat ze in “het register der geradieerden” zitten. Dat betekent dat ze nog in het wachtregister zitten omdat hun adres nog niet in Antwerpen staat. Zodra dat in orde is, kan de inschrijving terug verstuurd worden, eventueel per amil want het is al ondertekend.
 
Tip van de week: koffie en formulieren werken ook opnieuw maar klanten moeten een afspraak maken.
 
 
 
Voor de WW’s en de regisseurs: als een klant naar de werking moet komen om ingevulde formulieren af te halen: de regisseur zet zijn contactgegevens in het lijstje in de agenda op de vrijdag en stuurt de klant een berichtje waar hij moet komen (september zal dat in de Klokstraat zijn). Je vindt dit berichtje in de “ww versturen x” mapjes. Altijd tussen 12 en 13 uur.
 
Tip van de week: klant met een coronaboete stuur je best naar assistent. Die kan er voor zorgen dat de boete in 2x kan betaald worden. Meer is helaas niet mogelijk.
 
Tip van de week: als klanten een pro deo of juridisch advies nodig hebben kijk je best even op de site https://www.balieantwerpen.be/nl/pro-deo/pro-deo . de instructies ivm corona veranderen voortdurend, vandaar dat onze fiche voortdurend achterhaald is 🤔😱
 
Tip van de week: sommige van onze klanten krijgen, na inschrijving voor sociale woning, een attest “verklaring inkomsten” dat ze moeten invullen en binnenbrengen, al hebben we bij hun inkomen “leefloon” gezet. Anderen moeten dat niet. Het raadsel is opgelost: soms gebeurt het dat woonhaven niet ziet in de kruispuntbank dat iemand leefloon heeft. In dat geval vragen we best een attest leefloon op en mailen dat naar woonhaven. En viola, opgelost…
 
Tip van de week: soms krijgen klanten een brief van woonhaven dat ze niet kunnen worden ingeschreven omdat ze in “het register der geradieerden” zitten . Dat betekent dat ze nog in het wachtregister zitten omdat hun adres nog niet in Antwerpen staat. Zodra dat in orde is kan de inschrijving terug verstuurd worden, eventueel per mail want het is al ondertekend.
Als de politie is langs geweest krijgen ze normaal een brief toegestuurd dat ze zijn ingeschreven en wel (Of door corona nog niet) een afspraak kunnen maken om hun Id aan te vragen. Soms krijgen ze voor de tussentijd een bijlage 15 toegestuurd.vanaf het moment dat ze zijn ingeschreven kan de aanvraag sociale woning worden verstuurd.
 
Tip van de week: Heeft de klant geen overnamedocument? Je kan toch een contract maken met Waterlink als je dat online doet. Maak voor de klant een account aan. Stuur hem een foto van zijn wachtwoord.
 
tip van de week: als je een vraag hebt voor loket vreemdelingenzaken kan je een vraag stellen via: https://eloket.antwerpen.be/nl/aanvraag/informatievraag-voor-vreemdelingenzaken . Klant wordt dan binnen de twee weken gecontacteerd. Via deze weg kan je ook de verlenging van de oranje kaart vragen.
 
Tip van de week: voor voedselhulp kan men elke dinsdag terecht bij Pax, Lange Dijkstraat 68 tussen 9 en 12 uur. Grote groene deur. Afspraak en bewijzen niet nodig. (Bij anderen wel)
 
Tip van de week: Sinds corona is CAW asiel en migratie, Lange Stuivenbergstraat 54, bereikbaar via telefoon ma tot do van 9 tot 12 en ma tot vr van 14 tot 16.30 uur – tel 03 235 34 05.
Mensen zonder dossier kunnen langsgaan di en do van 9.30 tot 11.30 en van 14 tot 16 uur.
 
Voor gratis advies vreemdelingenrecht kan je ook bellen naar 03 26072 77 op di, do en vr tussen 13 en 15 uur. Dat is de werking die aanleunt bij hét vlinderpaleis, waar je voor corona naartoe kon. Ze bekijken of de klant een pro Deo nodig heeft. ..
 
Tip van de week: Regel je een “op stap”?
– zet het op de juiste dag in de agenda;
– voeg telefoonnr van de klant toe zodat die de dag vooraf
kan worden gebeld om hem te herinneren aan de afspraak;
– voeg mailadres van de vrijwilliger toe zodat die nog een uitnodiging
krijgt en de gegevens van de klant heeft;
– zet achteraf in de agenda of de opdracht is gelukt. Succes!
 
Tip van de week: Moet een klant de meterstand opnemen? Het kan helpen om een foto te laten zien van de meter en de EAN-codes. In de kast liggen folders die je mee mag geven.
 
Tip van de week: er is verwarring tussen 2 diensten die op elkaar lijken: – WONEN VLAANDEREN: daar moet je zijn voor de huursubsidie. Ze hebben een Antwerpse afdeling in het Anna Bijnsgebouw in de Lange Kivietstraat. – VLAAMS WONINGFONDS: daar moet je zijn voor de Vlaamse huurwaarborglening. Zij hebben ook een kantoor in Antwerpen op de Plantin Moretuslei 66
 
Tip van de week: er is een universeel inschrijvingsformulier voor Woonhaven, ABC, De Ideale Woning, en het SVK (sociaal verhuurkantoor Antwerpen)! Als je iemand inschrijft, best nog wel kopiëren en naar de verschillende diensten brengen/sturen.
Het document zit in de oranje mappen; en staat op de drive onder ‘wonen’
 
Tip van de week: wij maken geen afspraken voor psychologen voor de klanten. Via hun assistent kunnen ze gratis terecht bij Solentra. Dat is een heel goede dienst die gespecialiseerd is in oorlogstrauma. Er is altijd een tolk voorzien.
 
 
Nog een tip: elke vrijdag tussen 9.30 u en 12.00 uur zit Mieke Geerts van het Huis van het Kind op de tweede verdieping. Ouders kunnen bij haar terecht voor allerlei vragen die betrekking hebben op kinderen tussen 0 en 24 jaar. Bijvoorbeeld vragen over onderwijs, kinderopvang, opvoeding, doktersafspraken. Ze werkt zonder afspraak, dus ouders kan je zo naar boven sturen. Zelfde lokaal als Speelhaven. Goed hé!!!
 
Tip van de week: als een klant verhuist en hij heeft geen getekend overnamedocument voor water kan je toch het contract stopzetten: maak -indien nodig- een e-mail account aan voor de klant. Maak een account aan bij ‘Mijn Waterlink’. (Laat hem een foto nemen van het wachtwoord). Daar klik je op “contract opzeggen”. Je kan hier ook een nieuw contract opstarten.
 
Tip van de week: heeft een klant een probleem met kindergeld? Vraag of de assistent hiermee bezig is. Dan laten we dat bij haar. Ik merk dat er soms dubbel wordt gelobbyd.
 
Hallo lieve mensen, zullen we dit kanaal houden voor werkgerelateerde zaken? We kunnen eventueel een extra groepje maken voor de gezelligheid. Laat maar weten wie dat leuk vindt, dan maak ik daar een groepje voor… Groetjes Marleen
 
Nog eens een tip van de week: Fedasiel lanceerde een toffe website waar heel veel info op staat voor de klant in zijn eigen taal. 12 talen, ook in het Nederlands, dus ook interessant voor ons. Ja kan hem zelfs als app downloaden. Voor wie niet kan lezen: het is met audiohulp… www.fedasilinfo.be
 
Tip van de week: als een klant hulp vraat om een woning te zoeken in Antwerpen: dan doen we NIET. Maar: we helpen wel om in te schrijven bij SVK (sociaal verhuurkantoor). In de kast links boven zit een grijze kaft met inschrijvingspapieren voor regio Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Intussen vernam ik dat regio een overaanbod grote gezinswoningen heeft. Ik zal de info van dit SVK ook in de grijze map steken.
Er komen vrijdag waarschijnlijk klanten voor dit. Noteer goed voor welke SVK je al een aanvraag deed.
 
Tip voor de wegwijzers: Proberen jullie er aan te denken naar het vorige verslagje van de klant te kijken? Ook als je het zelf hebt geschreven. Anders gaat de opvolging die ik soms doe verloren. Groetjes, Marleen
 
Tip van de week: stel: een klant krijgt geen leefloon mee en zijn tewerkstellingsdossier wordt afgesloten. Dan krijgt VDAB automatisch een bericht dat die persoon opvolging nodig heeft. Helaas is er een wachtlijst. Toch heeft het zin de klant naar de werkwinkel te sturen: liefst op een vrijdagmiddag, dan is het er niet druk… De klant kan al ingeschreven worden voor een cursus basis IT-vaardigheden. En als het rustig is, helpt men een account aanmaken en cv uploaden enzo. Bovendien wordt hij soms wat sneller geholpen.
 
 
Tip van de week: een koppel erkende vluchtelingen heeft kinderen. 1 of meerdere van de kinderen staat enkel op naam van mama of papa. Hoe los je dat op? Vraag bij CGSV een huwelijksattest aan. Hiermee wordt de toestand geregulariseerd. Met dan aan Said die dit ontdekte. Ps. Dit geldt niet voor subsidiair beschermden.
 
Tip van de week: Wil iemand startbedrag (vroeger kraamgeld) aanvragen? Simpel! Ga naar www.fons.be Klik op het groene blokje links met ‘zwanger?’ Vraag je startbedrag aan en invullen maar… Opgelet: kan pas worden aangevraagd vanaf de 6de maand zwangerschap; attest van de dokter meebrengen om up te loaden; rijksregisternummer van beide ouders is nodig.
 
Hadewych verzorgde 3 nieuwe fiches. Ze zitten in de blauwe kaft:
Fiche 1: Vlaamse huurwaarborglening: gaat een klant verhuizen en heeft hij een huurwaarborglening nodig? Je kan al 3 maanden vooraf een principieel akkoord aanvragen. Als je dan het huurcontract opstuurt is het geld enkele dagen later beschikbaar!
Fiche 2: Procedure uithuiszetting: ter informatie. Als de eigenaar de huurder er uit wil zetten: hoe verloopt dat?
Fiche 3: een klant is 5 jaar in België en wil hier blijven en/of Belg worden. Waaraan moet hij/zij voldoen?
 
Tip van de week: Zorgpremie: normaal 56 euro. Wie op 1 januari van het vorige jaar verhoogde tegemoetkoming had, betaalt 26 euro. Iemand die bijvoorbeeld vorig jaar in mei naar ons land kwam, betaalt dit jaar nog 56 euro. Verhoogde tegemoetkoming krijg je na 3 maanden leefloon (of ander laag inkomen), vanaf de dag dat je leefloon kreeg (met terugwerkende kracht dus). Hoe weet je of iemand verhoogde tegemoetkomin g heeft? Op de kleefsticker van het ziekenfonds staat er onderaan als laatste cijfer een 1 (bv. 131/131).
 
 
Tip van de week: Sommige klanten komen naar ons om hun huiswerk te laten maken. Dat doen we NIET. Als men vraagt een cv in te vullen is het waarschijnlijk van dattes… best even navragen…
 
Tip: huursubsidie na verhuis uit een te kleine woning kan niet meer!
 
Tip van de week: Eandis en Infrax zijn samen gegaan en de nieuwe naam is FLUVIUS.
 
Voor alle postcodes in Antwerpen, behalve 2020 (Kiel) en 2660 (Hoboken) is Eandis de netbeheerder ( nu Fluvius genaamd ). Gemiddeld waterverbruik per jaar per persoon is ca 40 kubieke meter. 110 liter per dag, 3355 liter per maand. 1 kubieke meter = 1000 liter.
 
paswoord mail aangepast naar: mail2019!
 
Tip van de week: Ga je met een klant op stap? Vertalers: stuur Marleen een sms’je om te laten weten of het is gelukt. Wegwijzers: zet de nodige info bij de afspraak in de agenda. Laat je weten of je dit berichtje heb gelezen?
 
Tip van de week: wij regelen geen afbetalingsplannen. Dat moet via de assistent.
 
Tip van de week: voor wie het nog niet wist: Famifed bestaat niet meer. Het heet nu: FONS. Een telefoonnummer speciaal voor hulpverleners staat in de blauwe kaft…
 
Tip van de week: moet je klant naar COB? Stuur dan geen vertaler mee. Het is een sociaal centrum van het OCMW? Zij hebben vertalers.
COB is centraal onthaalbureau Coevelt. Daar gebeurt de intake van nieuwe klanten.
 
Nog een tip: heeft een klant een pro Deo nodig? Het systeem is pas veranderd! Voor het eerste gratis advies en aanvraag pro deo moet nu een afspraak worden gemaakt. Surf naar www.balieantwerpen.be Groetjes Marleen
 
 
https://huurdersplatform.be/hb/actualiteit-hb/optrekken-huurwaarborg-uitgesteld/
 
Tip van de week.
Klant met abnormaal hoog waterverbruik? Laat hem de lektest doen. Indië positief: kan terecht bij lekdetectie. Vraag aan Marleen
 
 
Tip van de week: vul je een aanvraag huursubsidie in? Stuur de klant met het volledige dossier naar het WOONKANTOOR (Dit is niet Wonen Vlaanderen) info in blauwe kaft. Zij kijken het dossier na en kijken of er al een woonstcontrole is geweest.
 
 
Tip van de week: als iemand zijn aanvraag voor een sociale woning gaat afgeven bij Woonhaven MOET HIJ WACHTEN TOT DE AANVRAAG TER PLEKKE WORDT GEREGISTRZERD EN HIJ EEN KLANTNUMMER KRIJGT. Dit is nieuw! Groetjes Marleen
 
Tip van de week: komt iemand om een bankrekening te openen? Stuur nog altijd iemand mee, ook als de klant al wat Nederlands praat.
 
Tip van de dag: als iemand een dossier gaat afgeven bij woonhaven moet hij wachten want men schrijft hem ter plekke in!!! Men moet dus buiten komen met een dossiernummer.
 
Tip van de week. Regel je een afspraak waarbij een vrijwilliger mee op stap gaat? Zet de afspraak in de agenda op de dag en uur van de afspraak. Zet alle info er bij.
Ben je onverwacht ziek? Verwittig Marleen of Nadia. Die zoeken een vervanger. Als dat niet lukt: verwittig de klant en de dienst waarmee de afspraak is.
 
 
Nieuwe afspraak: we doen geen afbetalingsplannen meer, ook niet als het dringend is. Er zijn blijkbaar enkele addertjes onder het gras. Als de betaling erg dringend is kan Marleen de assistent bellen of mailen. Wat je wel kan doen lees je in de map 😉
 
Tip van de dag: Nieuwe klant? Zet rijksregisternummer bij zijn naam. Bedankt!

Vvul niet in “werkloos” ( bijvoorbeeld bij CM). Schrijf Leefloon. Anders gaat men er van uit dat de klant heeft gewerkt en krijgt hij foute formulieren

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.