Nutsvoorzieningen
opstarten van een contract - gas en elektriciteit
Stappenplan:
- Kies een energieleverancier.
Ter info:
Wegwijzer heeft positieve ervaringen met Engie en Luminus.
Wegwijzer heeft negatieve ervaringen met Mega en Eneco.
OCMW-klanten (leefloontrekkende) hebben recht op een sociaal tarief.
Dit tarief is bij elke energieleverancier hetzelfde.
- Bij verhuis, wijzig bestaande contract:
- Maak een online klantenzone aan:
- Engie: (link toegevoegd)
- Gebruikersnaam: email
- WW: voornaamklant123!
- Luminus:
- eID + pincode
- Itsme
- Informatie noteren voor verslag (opmaak attest sociaal tarief):
- Klantennummer (KN)
- Digitale klantenzone: email + wachtwoord klantenzone (= Voornaam123!)
=> Hanne of Assad maken na de werking een attest sociaal tarief energie en laden dit op via digitale klantenzone of contactformulier Energieleverancier
Welke documenten heb je nodig voor opstart contract?
- eID + pincode of Itsme
- Overnamedocument (met EAN-codes en meterstanden):
- EAN-codes
- Recente foto’s van meternummers en meterstanden
- Huurcontract (startdatum contract, adres)
Bij verhuis :
Nakijken contracten en facturen
Stappenplan:
- Inloggen klantenzone energieleverancier:
- Engie:
- Gebruikersnaam: email
- WW: Voornaamklant123!
- Luminus:
- eID + pincode
- Itsme
- Engie:
- Checken:
- Startdatum contract: komen data start huurcontract en start contract energieleverancier overeen?
Zo niet, betwisten meterstanden via overnamedocument, kopie huurcontract of andere bewijsstukken. Vraag hulp bij Hanne. - Toekenning sociaal tarief
Zo niet, informatie noteren voor verslag:
Klantennummer (KN) en startdatum contract
Opvolging Hanne/Assad: opmaak attest sociaal tarief (ST)
- Voorschotbedrag aanpassen? Verlagen?
- Domiciliëring activeren?
- Te complex? Alle informatie noteren en doorgeven voor verslag.
- Noteer: Opvolging voor Hanne
- Omschrijf het probleem
- Scan of trek foto’s van alle documenten (overnamedoc, huurcontract, facturen) en stuur door via website: ‘Vraagje voor Hanne/Assad’.
- Hanne/Assad volgen daarna op; mogelijke stappen:
- Afstemming met energieleverancier;
- Opstart afbetaalplan via MA;
- Aanmelding bij Energieteam – stad Antwerpen;
- Aanmelding bij ombudsdienst Energie – Vlaanderen;
- contracten en account maken en nakijken
- indien nodig voorschot verlagen, bellen voor informatie
- EANcodes opvragen via site Fluvius indien nodig
- controleren of sociaal tarief werd toegepast
- nakijken of de EANcodes kloppen
- daarna sturen Hanne of Assad het naar de maatschappelijk werker
gemiddeld verbruik elektriciteit en gas
Gemiddeld verbruik elektriciteit.
De waarden zijn enkel geven maar een idee van verbruik.
|
Gemiddeld verbruik gas
Enkel een idee van verbruik, nooit helemaal juist.
Een gemiddeld gezin gebruikt voor verwarming 23260 kwh of 2273m2 per jaar.
Meer info vind je op de site van Enenco.
Nuttige tips en documenten.
Hoe kan je voorschotbedrag laag houden?
Vul bij verbruik in: 1000 kWh voor elektriciteit en tussen 2000 en 2500 m3 voor gas.
Je ziet dan de prijs. Zo kan je nog wat aanpassen totdat je rond de 80 € zit.
kortingsbon huishoudtoestellen
Stappenplan:
- Inloggen e-loket Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/voordelen-voor-beschermde-afnemers/mijn-kortingsbon-voor-een-energiezuinige-koelkast-wasmachine-diepvriezer-of-droogkast met eID of Itsme.
- Mijn Kortingsbon wordt per post of per e-mail naar de aanvrager opgestuurd.
Levertermijn: minimaal 7 werkdagen per post. Binnen 24 uur per email.
(!) Mijn Kortingsbon is 2 jaar geldig vanaf de datum dat u hem aanvroeg. De einddatum staat ook op de bon.
Wat en voorwaarden :
Je hebt recht op kortingsbonnen van € 250 voor de aankoop of huur van volgende energiezuinige huishoudtoestellen: koelkast, diepvries, wasmachine en droogkast.
Je kan een kortingsbon per gezin en per huishoudtoestel aanvragen.
Voorwaarden:
- Gedomicilieerd zijn in Vlaanderen
- Uw (gezins)inkomen lager is dan:
- 24.230 euro voor een alleenstaande;
- 36.340 euro voor een alleenstaande met handicap of een alleenstaande met 1 persoon ten laste;
- 36.340 euro voor een koppel zonder personen ten laste.
Hebt u extra personen ten laste? Tel dan 4.330 euro per persoon ten laste op bij deze bedragen.
Uw inkomsten en gezinssituatie bepalen of u voldoet aan de inkomensvoorwaarden van Mijn Kortingsbon. De controle op deze voorwaarden gebeurt automatisch wanneer u een aanvraag indient.
(!) U hoeft dus geen bewijsstukken toe te voegen.
Sociaal tarief voor elektriciteit, gas en water
Wie een leefloon krijgt, heeft recht op het sociaal tarief. Dit is het laagste tarief op de markt en geldt bij elke leverancier.
Elektriciteit: Het tarief hangt af van het type teller (enkelvoudig, tweevoudig of alleen nacht).
Gas: Eén vast sociaal tarief voor iedereen.
Het sociaal tarief wordt normaal automatisch toegekend.
Elke drie maanden geeft de overheid door wie recht heeft op het sociaal tarief.
Het tarief geldt vanaf het begin van het trimester waarin je leefloon krijgt, tot 31 december (ook als het leefloon stopt).
Controleer op www.sociaaltarief.economie.fgov.be via itsme.
Geen automatisch tarief?
Mail naar: fodecocc@economie.fgov.be.
Vermeld: naam, rijksregisternummer, adres, EAN-codes, klantnummer en energieleverancier.
Bel naar: 0800 12 033 met het rijksregisternummer.
Hoge factuur zonder sociaal tarief?
Vraag de maatschappelijk assistent om een attest te sturen met klantnummer en leverancier.
fluvius : prepaid
- Fluvius Prepaid – sociale energieleverancier:
Indien klanten voor een lange periode schulden hebben bij een commerciële energieleverancier, kan deze energieleverancier het contract stopzetten (= klant droppen).
Fluvius neemt altijd het contract over en wordt dan de sociale energieleverancier.
- Elektriciteit:
Fluvius biedt altijd elektriciteit aan via prepaid.
Installatie van digitale prepaidmeter gebeurt door Fluvius. Installatie en activatie is gratis.
Voorafbetaling elektriciteit gebeurt via app of website:
https://prepaid.fluvius.be/aan-de-slag/registreren.
Klant ontvangt een code: P-XXXXXXXX.
- Gas:
Fluvius factureert gas via maandelijkse voorschotfacturen.
Indien de klant niet de voorschotfacturen niet betaalt, installeert Fluvius ook voor gas een prepaidmeter. Idem werkwijze aanbod elektriciteit.
Ter info:
Tarieven Fluvius zijn duurder dan tarieven ST of commerciële energieleveranciers. Indien klant geen schulden heeft bij Fluvius kan hij bij commerciële energieleverancier een nieuw (goedkoper) contract opstarten.
Klant staat wel op een ‘zwarte lijst’ als hij nog openstaande schulden heeft bij een andere commerciële energieleverancier. Daardoor kan een commerciële energieleverancier een aanvraag voor nieuw contract weigeren.
Gratis aardgas wintermaanden
Stappenplan:
1a. Vul een digitale aanvraag: https://eloket.antwerpen.be/nl/aanvraag/minimale-levering-aardgas
of
1b. Vul een schriftelijke aanvraag in via: https://www.antwerpen.be/v1/proxy/admin/assets/v1/assets/5fa32c4e-a9d9-43f8-ae0f-53e55941b026/file?x-tenant-id=23bd70d4-d3aa-43a8-b0a6-979620535b16
2. Stuur je aanvraag door naar aardgas@antwerpen.be
Welke documenten heb je nodig?
- eID + pincode of Itsme
Klanten met een prepaidmeter voor aardgas van Fluvius, hebben recht op een deel gratis aardgas tijdens de wintermaanden (november tem maart) via energiefonds stad Antwerpen. Je moet hiervoor een schriftelijke of digitale aanvraag doen bij de Energiecel van de stad Antwerpen. Binnen 10 werkdagen ontvangt de klant een antwoord op zijn aanvraag per mail of brief.
aanvraag premie sociaal tarief collectieve verwaring
De sociaaltariefpremie heeft enkel betrekking op aardgas, elektriciteit en warmtenetten. Deze premie geldt niet voor: stookolie (mazout), propaan en petroleum.
Voorwaarden
Voor de sociaaltariefpremie voor collectieve installaties gelden onderstaande voorwaarden.
- U (of iemand in uw huishouden) moet tot 1 van de categorieën behoren die recht geven op de premie. Zie het overzicht van categorieën hieronder.
- U moet aangesloten zijn op een collectieve energie-installatie (voor gas, elektriciteit of warmtenet).
- U moet betalen voor uw werkelijke energieverbruik zoals gefactureerd door uw beheerder.
- De beheerder van de collectieve installatie (voor gas, elektriciteit of warmtenet) moet het collectieve aansluitpunt online aangemeld hebben bij de FOD Economie.
- U moet de premie zelf eenmalig aanvragen (zie Procedure).
Om deze premie te kunnen krijgen, moet u of iemand op uw domicilieadres, een bepaalde uitkering of tegemoetkoming krijgen:
Overzicht van categorieën
Categorie | Uitkering/tegemoetkoming | Uitleg |
Uitkering van OCMW (categorie 1) | Tegemoetkoming bij onvoldoende inkomen | |
Financiële maatschappelijke dienstverlening gelijkwaardig aan het leefloon | Tegemoetkoming bij onvoldoende inkomen | |
Maatschappelijke steun van het OCMW die geheel of gedeeltelijk terugbetaald wordt door de federale staat | ||
Voorschot op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) | Zie categorie 3 | |
Voorschot op een tegemoetkoming voor personen met een handicap | Zie categorie 2A | |
Uitkering van FOD Sociale Zekerheid Directie Personen met een Handicap (categorie 2A) | Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65% | Tegemoetkoming na een beroepsziekte of een arbeidsongeval met blijvende letsels waarvan de graad werd vastgesteld op 65% |
Tegemoetkoming voor personen die omwille van hun handicap niet kunnen werken of een verminderd verdienvermogen hebben | ||
Tegemoetkoming die bedoeld is als compensatie voor de bijkomende kosten die je als persoon met een handicap hebt om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven (‘integratie’) | ||
Tegemoetkoming voor hulp van derden | Tegemoetkoming voor wie arbeidsongeschikt is en voor zijn dagelijkse activiteiten hulp nodig heeft van derden | |
Uitkering van Zorgkas (categorie 2B) | Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger THAB of ‘tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) | Tegemoetkoming voor 65’+ers met een beperkt inkomen en gezondheidsproblemen |
Uitkering van Opgroeien (Team Zorgtoeslagevaluatie) (categorie 2C) | Zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte met een minimale score van 4 punten in pijler 1 van de medisch-sociale schaal (voor 2019: ‘verhoogde kinderbijslag’) | Toeslag op het Groeipakket voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte |
Uitkering van Federale Pensioendienst (categorie 3) | Inkomensgarantie voor ouderen of IGO (vroeger ‘gewaarborgd inkomen voor bejaarden’) | Tegemoetkoming bij een laag pensioen |
Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65% (een aanvullende tegemoetkoming of een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen) | Zie categorie 2A | |
Tegemoetkoming voor hulp van derden | Zie categorie 2A | |
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger THAB of ‘tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) | Zie categorie 2B |
Procedure
- De beheerder van de collectieve installatie moet het collectieve aansluitpunt online registreren bij de FOD Economie(opent in nieuw venster).
De beheerder krijgt een unieke installatiecode, die hij aan u moet communiceren. De installatiecode heeft volgende structuur: XX-111-XX. - U moet de premie eenmalig zelf aanvragen. Doe dit vóór de laatste dag van het kwartaal om de premie vanaf dat kwartaal te krijgen. Dit zijn de kwartalen in een jaar:
- juli-augustus-september
- oktober-november-december
- januari-februari-maart
- april-mei-juni.
- Om de premie te kunnen aanvragen, hebt u de installatiecode nodig. Zodra u de installatiecode gekregen hebt van de beheerder van de installatie, kunt u bij de FOD Economie de sociaaltariefpremie aanvragen.
Dat kan op verschillende manieren. - Online aanvragen(opent in nieuw venster)(de snelste manier).
- Per e-mail aanvragen (met toevoeging van een ingevuld formulier)
of per aangetekende brief aanvragen (met toevoeging van een ingevuld formulier)
Meer info: Hoe vraag ik de sociaaltariefpremie aan per post of per e-mail? (FOD Economie)(opent in nieuw venster) - U kunt de status van uw aanvraag zelf online opvolgen (na aanmelding)(opent in nieuw venster).
- Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, wordt de sociaaltariefpremie elke 3 maanden op uw bankrekening gestort of per postcheque verzonden. De betaling wordt gedaan door de FOD Financiën. De energieleverancier speelt geen rol in de sociaaltariefpremie.
De premie voor elk kwartaal wordt pas na controle gestort:- juli-augustus-september: uitbetaling in november
- oktober-november-december: uitbetaling in februari
- januari-februari-maart: uitbetaling in mei
- april-mei-juni: uitbetaling in augustus.
U hoeft de aanvraag niet elke 3 maanden opnieuw in te dienen. Zodra de sociaaltariefpremie goedgekeurd en toegekend is door de FOD Economie, wordt ze automatisch verlengd, tot u niet meer aan de voorwaarden voldoet of verhuist.
Bedrag
De sociaaltariefpremie is een 3-maandelijkse premie.
Het bedrag van de premie is niet gekoppeld aan het werkelijke verbruik van uw gezin of de gezinsgrootte, maar wordt elk kwartaal (= om de 3 maanden) vastgesteld door de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas). Het bedrag zal telkens gepubliceerd worden op de CREG-website.
Het bedrag van de premie zal elk kwartaal wijzigen op basis van het sociaal tarief dat berekend wordt volgens de laagste energieprijzen op de markt.
Heb je nog geen installatiecode ontvangen van jouw beheerder? Hieronder vind je een sjabloon voor een mail aan verhuurder, eigenaar of gebouwbeheerder:
Beste verhuurder, eigenaar of gebouwbeheerder,
Uw gebouw beschikt over een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie. Vanaf september 2024 kunnen huurders die recht hebben op sociaal tarief een premie aanvragen bij de Vlaamse overheid.
Vooraleer huurders een premie kunnen aanvragen, moet de verhuurder, eigenaar of gebouwbeheerder de gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie registreren bij het departement Economie van de Federale Overheid.
Heeft u dit reeds gedaan?
Kan u me de installatiecode bezorgen (structuur van de code: XX-111-XX)?
Heeft u dit nog niet gedaan?
Dan kan je via onderstaand stappenplan de verwarmingsinstallatie registreren en een installatiecode aanvragen.
Bedankt voor uw tijd.
Met vriendelijke groeten,
XX
STAPPENPLAN voor VERHUURDER (eigenaar, gebouwbeheerder of syndicus):
Wat moet ik doen als beheerder van een collectieve installatie?
Als beheerder van een collectieve installatie moet u de collectieve installatie(s) die u beheert, registreren op het onlineplatform. Daarvoor hebt u uw identiteitskaart en een ID-kaartlezer of toegang tot itsme nodig. Zodra u toegang heeft tot het platform met uw identiteitskaart of itsme, voert u afhankelijk van de situatie, de vereiste informatie in:
- Er is geen KBO-nummer (Kruispuntbank van Ondernemingen): als de volledige eigendom toebehoort aan één eigenaar. Er is dus geen verdeling in mede-eigendommen, geen vereniging van mede-eigenaars (VME) en dus ook geen KBO-nummer van de VME.
- Er is wel een KBO-nummer (Kruispuntbank van Ondernemingen):als het gebouw verdeeld is in meerdere mede-eigendommen. Er is dus een VME (vereniging van mede-eigenaars) die geregistreerd is bij de KBO.
Wie moet de collectieve installatie registreren?
Het is de beheerder van het gebouw die de collectieve installatie(s) moet registreren, d.w.z. de persoon die verantwoordelijk is voor het beheer van het gebouw. Dit kan een gebouwbeheerder, syndicus, een eigenaar, een mede-eigenaar enzovoort zijn.
Als meerdere mensen de taken van het beheer van het gebouw op zich nemen en er geen aangewezen verantwoordelijke is, dan kan dit de persoon zijn die verantwoordelijk is voor het energiecontract of die toezicht houdt op het onderhoud van de installatie.
Welke informatie heb ik nodig om de collectieve voorziening op het platform te registreren?
Er is geen KBO-nummer (eigenaar/geen verdeling van het gebouw in appartementsrechten) | Onderneming (professioneel/ Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) / Syndicus / gebouwbeheerder) |
· Mijn persoonlijke gegevens | |
Naam | KBO-nummer van de VME |
Voornaam | Naam van de VME |
Voornaam en achternaam contactpersoon | |
E-mailadres contactpersoon | E-mailadres contactpersoon |
Telefoonnummer contactpersoon | Telefoonnummer contactpersoon |
Persoonlijk adres | Adres VME |
· Installatiegegevens | |
Het type energie | Het type energie |
De EAN-code of het unieke installatie-identificatienummer van de collectieve installatie | De EAN-code of het unieke installatie-identificatienummer van de collectieve installatie |
Klantnummer bij de energieleverancier | Klantnummer bij de energieleverancier |
Naam energieleverancier | Naam energieleverancier |
Inschrijvingsdatum contract | Inschrijvingsdatum contract |
· Adressen van de collectieve installaties | |
De postcode van de collectieve installatie | De postcode van de collectieve installatie |
De stad gekoppeld aan de collectieve installatie | De stad gekoppeld aan de collectieve installatie |
De straat die verbonden is met de collectieve installatie | De straat die verbonden is met de collectieve installatie |
Aantal wooneenheden | Aantal wooneenheden |
handige adressen en telefoonnummers
- Overzicht contactgegevens energieleveranciers:
- Klantendienst Engie:
- Algemeen: 078 35 33 33
- Enkel Wegwijzer: 078 35 33 40
- Klantendienst Fluvius:
- Algemeen: 078 35 35 34
- Enkel Wegwijzer: 09 263 46 50
- Klantendienst Luminus:
- Algemeen: 078 15 02 10
- Verhuis: 078 18 01 83
- Ecopower: 03 287 37 79
- Essent: 078 15 79 79
- Eneco:
- Algemeen: 015 25 66 66
- Enkel Wegwijzer: 015 29 96 91
- Mega: 016 67 60 60
- Octaplus: 02 851 01 51
- Total Energies:
- Algemeen: 078 79 07 90
- Enkel Wegwijzer: 02 224 96 65
- Klantendienst Engie:
Water
Stappenplan:
Start een nieuw contract Water-link en maak digitaal klantenportaal ‘Mijn water-link’ aan:
https://water-link.be/informatie/verhuizen/contract-starten
https://water-link.be/informatie/verhuizen/overnamedocument
Ter info:
– OCMW-klanten (leefloontrekkende) hebben recht op een sociaal tarief (ST).
– ST wordt automatisch toegekend via Kruispuntenbank bij de start van het volgende kalenderjaar.
– ST wordt met terugwerkende kracht toegepast vanaf de start van het contract.
– ST voor een individuele meter wordt automatisch via voorschotfactuur toegepast, ST voor collectieve meter wordt automatisch via compensatie toegepast.
– Water-link stuurt per kwartaal een voorschotfactuur. Water-link stuurt jaarlijks een jaarafrekening.
- Bij verhuis, wijzig bestaande contract:
- https://water-link.be/informatie/verhuizen
- https://water-link.be/informatie/verhuizen/overnamedocument
- Aanmaken of inloggen bij digitaal klantenportaal ‘Mijn Water-link’
- Informatie noteren voor verslag:
- Klantennummer (KN)
Digitaal klantenportaal ‘mijn Water-link’: gebruikersnaam + wachtwoord
water : nakijken contracten en facturen
Stappenplan:
- Inloggen digitaal klantenportaal ‘mijn Water-link’
- Checken:
- Startdatum contract: komen data start huurcontract en start contract energieleverancier overeen?
Zo niet, betwisten meterstanden via overnamedocument, kopie huurcontract of andere bewijzen - Toekennen sociaal tarief bij start van het volgende kalenderjaar?
- Voorschotbedrag aanpassen? Verlagen?
- Domiciliëring activeren?
- Aantal gedomicilieerden?
- Startdatum contract: komen data start huurcontract en start contract energieleverancier overeen?
- Te complex? Alle informatie noteren en doorgeven voor verslag.
- Noteer: Opvolging voor Hanne/Assad
- Omschrijf probleem
- Scan alle documenten (overnamedoc, huurcontract, facturen) in en mail door naar PP-mail.
Onderwerp mail: ‘naam klant’.
Noteer in je verslag dat je een mail doorstuurde. - Hanne/Assad volgen daarna op; mogelijke stappen:
- Opstart afbetaalplan via MA;
- Check sociaal tarief
- …
Waterverbruik en watermeters
Geen idee hoeveel water je verbruikt? Hier vind je het gemiddeld kraanwaterverbruik van gezinnen.
Wat het basistarief en comforttarief water betreft:
- per gedomicilieerde wordt er 30 m3 water aan basistarief berekend.
- Verbruikt een gezin meer, dan wordt het veel duurdere comforttarief gerekend.
- Water-link kijkt voor het aantal gedomicilieerden naar de toestand op 1 januari.
Er zijn zowel analoge als digitale watermeters. Lees hier hoe je de meterstand kan aflezen: Watermeters
Sociaal tarief Water
Sociaal tarief voor water gaat pas in op 1 januari na het aangaan van het contract.
- Het wordt enkel toegekend als u op dat moment leefloon genoot.
- Het recht geldt dan voor het hele kalenderjaar.
- Het sociaal tarief bedraagt 1/5 van het normale tarief (een korting van 80%.)
- Een voorbeeld: als papa in februari 2021 als enige bewoner een contract met waterlink aangaat heeft hij bijna het hele jaar geen sociaal tarief, en maar voor 1 persoon basistarief. Als in september 21 vrouw en 4 kids aankomen, worden die voor basistarief pas mee geteld vanaf 01/01/22. Dit gezin heeft dus 2 x pech, met 6 personen zit je qua verbruik heel snel in de zone comforttarief en ze hebben heel 2021 geen recht op sociaal tarief .
Geen (automatisch) sociaal tarief water?
Indien na 4 maanden een klant nog geen sociaal tarief krijgt: bellen naar FOD economie, tel 080012033, met rijksregisternummer klant.
Geef het probleem door. Dit is belangrijk want er moet iets worden gecorrigeerd.
Heeft een klant een hoge factuur energie en geen sociaal tarief?
Vraag aan de maatschappelijk assistent om een attest op te sturen.
Vergeet niet klantnummer en provider in het verslagje te schrijven.
Internetaansluiting
Hoe een aansluiting regelen?
Je kunt bij de meeste internetproviders online een aansluiting bestellen.
- Scarlet : Tel. 02/275 27 27 27
- Een andere goedkope oplossing is TADAAM voor internet en TV.
Je krijgt 4G internet toegang door middel van een WIFI modem.
Deze snelle draadloze internetverbinding kan je zelf installeren: gewoon inpluggen en opstarten.
TADAAM TV werkt op basis van een app. Die werkt op elke TV, smartphone etc.
Sociaal tarief internet
Op 1 maart 2024 treedt een nieuw systeem voor het sociaal tarief telecom in werking met als naam “sociaal internetaanbod”.
- Alle klanten van het OCMW met leefloon of een andere vorm van maatschappelijke dienstverlening hebben recht op het sociaal tarief;
- Enkel TELENET en PROXIMUS (andere operatoren mogen volgen maar zijn niet verplicht (momenteel is niet gekend dat dit wordt gedaan));
- 19 EURO voor internet (150GB) of 40 EURO voor internet + TV;
- De aanvraag moet gebeuren bij de operator;
- Via het rijksregister van de klant kunnen Proximus en Telenet, via de FOD economie, nakijken of de klant aan de voorwaarde voldoet. Wij dienen dus geen attesten af te leveren;
- Er wordt gezegd dat potentiële klanten een brief zouden krijgen, dit is echter niet bevestigd;
- Vanuit de Stad Antwerpen kunnen we nog steeds 10EUR/maand terugbetalen via het Vrije Tijds fonds (ook al is er sociaal tarief).
Meer info vindt u onder de volgende linken.
Oude Systeem
Om het sociaal tarief aan te vragen, moet je het verzoek sturen aan de provider, die het doorstuurt aan het BIPT.
Voor Scarlet kan dit via het contactformulier met de volgende informatie:
- Het Scarlet klantnummer
- Een leesbare kopie van de voorzijde van de identiteitskaart.
Wordt de de aanvraag goedgekeurd door het BIPT?
Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend vanaf de volgende facturatiecyclus.
In het andere geval, krijg de klant een brief met een weigering.
Het voordeel voor personen met een leefloon wordt vermeld op de site van CM.
Internetabonnement- terugbetaling 10€ door het OCMW
Nieuwe klanten
Zij hebben recht op 10 euro vanaf de maand waarin ze klant geworden zijn.
-als een persoon bv. in februari klant wordt, krijgt die voor het eerste kwartaal maar 20 euro ipv 30.
-De maatschappelijk assistent heeft dan de factuur van februari nodig (of een latere factuur) + het contract om de aansluitingsdatum te kennen.
Bestaande klanten
- de maatschappelijk assistent heeft 1 detailfactuur per kalenderjaar nodig , dus een nieuwe factuur in het eerste kwartaal van 2024.
- betaalbewijzen zijn niet nodig voor terugbetaling internet.
- het eerste kwartaal (30 euro) wordt betaald als de factuur binnengebracht is, voor de volgende kwartalen moet de MA enkel een opdracht geven aan backoffice (nieuwe factuur niet nodig!)
- de klant heeft recht op 10 euro per maand, er wordt 30 euro uit per kwartaal uitbetaald (dus geen maandelijkse opdrachten).
- er wordt niet op voorhand uitbetaald, de MA kan enkel een aanvraag doen voor het lopende kwartaal en oudere kwartalen (dus niet in kwartaal 3 vragen om kwartaal 4 al uit te betalen).